Zeměpis

8. 6. - 26. 6. 2020

Milí šesťáci, posledním učivem budou polární pustiny. Projděte si prezentaci POLÁRNÍ PUSTINY.ppt (2.38 MB), doplňte zápis POLÁRNÍ PUSTINY - zápis.docx (81.07 kB) a mrkněte se a reportáž. Hezkou podívanou. Mějte se krásně.

1. 6. - 5. 5. 2020

Milí šesťáci, přeji vám všechno dobré k pondělnímu svátku :-). Děkuji za zaslané testy. Dařilo se vám!

Tento týden se vrátíme k videu z minulého týdne. Napište mně, co vás ve videu - Svět z ptačí perspektivy - Nový Zéland zaujalo, překvapilo, nadchlo.

Prozkoumejte Nový Zéland a objevte spoustu zajímavostí => Nový_Zéland_-_objevování.doc (346 kB).

Dobrovolný úkol: vytvořte test na Nový Zéland přes KAHOOT!

Příští týden už se potkáme ve škole. Těším se na vás. ;)

25. 5. - 29. 5. 2020

Milí šesťáci, tento týden si zopakujete své znalosti o Austrálii a také prozkoumáte velmi krásný ostrov. :-)


Své znalosti si ověříte vyplněním tohoto testu Test Austrálie 6. ročník.docx (33.83 kB). Kdo bude chtít, může mně zaslat na email, nebo si pouze vlepte do sešitu.


Prozkoumávat budete  ostrov, který se nachází také na jižní polokouli - N _  _  _      _  _  _  _  _  _ . Podívejte se velmi pozorně na přiložené video https://www.youtube.com/watch?v=nj2kEik5B0Q. Příští týden se k tomu vrátím. Pěknou podívanou přeji. ;)

18. 5. - 22. 5. 2020

Milí šesťáci, hádanku jste uhádli bravurně. 


Tento týden se podíváme na australské obyvatelstvo, administrativní členění a hospodářství. V přiložené prezentaci PREZENTACE - AUSTRÁLIE - 2 ČÁST.pptx (30.68 MB) najdete i malé opakování z minulého týdne. 


Do slepé mapy Austrálie - státy a teritoria.docx (63.94 kB) zakreslete státy a teritoria (viz prezentace). Vytvořte si vlastní zápisek. Takový jaký se vám bude líbit. :-)


Kdo bude mít čas a chuť, může zhlédnout videa: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10169655222-zemepis-sveta/dily/.


11. 5. - 15. 5. 2020

Zdravím vás :-). Děkuji vám za zaslané plakáty. Podařili se vám! ;)

Malá hádanka pro vás. Hádanka.docx (345.11 kB)

Poznáš? Víš? Tušíš? O čem se budeme bavit tento týden (malá nápověda => _  _  _  _  _  _  _  _  _)

Napiš na můj email a dozvíš se více. 

4. 5. - 7. 5. 2020

Milí šesťáci, děkuji vám za dobrovolné úkoly! Jste moc šikovní! :-)


Tento týden prozkoumáte africké regiony.

Projděte si prezentaci Afrika - regiony.pptx (32.23 MB) a poté si vyplňte zápis REGIONY AFRIKY- ZÁPIS.docx (15.63 kB).


DOBROVOLNÝ ÚKOL:

  • Vytvořte plakát jednoho afrického státu (vyhledávejte, sepisujte, malujte...).
  • Pošlete fotografii.
  • Proč jste si vybrali zrovna tento stát. Zdůvodněte ;-).

27. 4. - 30. 4. 2020

Zdravím všechny :-)! Ten čas tak rychle utíká. Máme před sebou poslední dubnový týden a k tomu pátek - svátek => volno.

Tento týden se podíváme do Keni. Budete mít možnost zhlédnout život lidí v této oblasti a mnohé další. Tak se podívejte https://www.centrumnarovinu.cz/content/kena-jak-se-zije-v-africe (video budete muset stáhnout).

Líbilo se vám? Co na to říkáte? Chtěli byste žít v Keni?

V rámci tohoto tématu jsem si pro vás připravila prezentaci Afrika - hospodářství, obyvatelstvo, problémy.ppt (18.59 MB) (podívejte se), shrnutí tohoto tématu najdete v zápisu => ZÁPIS - hospodářství a obyvatelstvo.docx (14.15 kB) (nalepte si do sešitu, případně přepište).

V prezentaci najdete dva názvy kmenů - HUTOVÉ a TUTSIOVÉ. Mohli byste za nimi dnes přijet do Afriky? Třeba si zahrát fotbal nebo vybíjenou. Zkuste zjistit další informace  (například: proč se nemají v lásce... aj.)

DOBROVOLNÝ ÚKOL:

Staňte se návrhářem/kou afrického oblečení, afrických masek nebo třeba afrických hraček.

  • Hračky z odpadků – zkuste vyrobit hračku z odpadků tak, jak si je vyrábějí děti v Africe…
  • Masky (malování masek na obličej) – každý kmen má svoje tradice a styl života. Kmeny používají barvy na tělo při různých příležitostech, jako jsou například svatby, pohřby, přivolání deště, přivolání úrody atd. Každá barva, každý styl malování má svůj přesný účel. Pustíte se do toho? Figurína - ty, ségra, brácha, mamka, taťka, babička, děda nebo jen obyčejný papír. Je to na tobě!  Natoč, vyfoť! :-)
  • Africké oblečení– navrhněte oděv, zkuste reálně vytvořit a vyzkoušejte si ho. Šli byste takto obléknutí do školy? 


20. 4. - 24. 4. 2020

Milí šesťáci, vaše tipy byly správné. To mě těší! :-) Doufám, že jste si všichni vyhledali a zaznačili.

Tento týden se podíváme na africké podnebí, vodstvo a vegetační stupně. Projděte si přiloženou prezentaci - Afrika - podnebí, vegetace, vodstvo.ppt (24.5 MB). Součástí prezentace je i přehled nejdůležitějšího. Zakreslete do slepé mapky - Slepá mapa - vodstvo Afrika.docx (20.89 kB).


Všichni víte, že s každým světadílem se pojí nějaký objevitel/objevitelé. Stejně tak i s Afrikou. Přečtěte si:

Jmenuji se David Livingstone a narodil jsem se v roce 1813 ve Skotsku. Vyrůstal jsem v chudé rodině jako jedno ze sedmi děti. Bydleli jsme tehdy v jedné místnosti činžovního domu pro pracovníky továrny na bavlnu. V deseti letech jsem musel v továrně začít také pracovat a ze mzdy jsem si hned první týden koupil učebnici do školy. Kromě práce jsem studoval teologii, řečtinu a medicínu. Když jsem měl 27 let, stal se ze mě misionář. Vydal jsem se do Jižní Afriky. Během svého dalšího působení v Africe jsem získal pověst oddaného křesťana, odváženého průzkumníka a bojovníka proti otroctví. Na svých misijních cestách jsem prozkoumal řadu Evropanům neznámých oblastí. Jako první běloch jsem přešel poušť Kalahari, prozkoumal řeku Zambezi, na níž jsem objevil nádherné vodopády, které jsem měl tu čest pojmenovat po královně Vikrorii. Stal jsem se prvním člověkem, který přešel Afriku napříč. Na jedné z cest jsem se dokonce ztratil a byl jsem čtyři roky nezvěstný. Zemřel jsem ve věku šedesáti let při hledání pramenů Nilu. Mé srdce pohřbili u vodopádů, mé tělo je pohřbeno v Anglii.

Byl vzorem pro české cestovatele a objevitele Emila Houba, Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku.


Dva dobrovolné úkoly:

1. Vytvořte si svou objevitelskou mapu Afrika - objevitelská mapa.pdf (13.9 kB) (vytvořte legendu, barveně rozlište, zakreslete do mapy) + zaznačte místa, která D. Livingstone navštívil.

2. Zjistěte další informace o zmíněných českých cestovatelích a objevitelích v textu (například: Co prozkoumali? Žijí, nebo jsou mrtví? Kde se narodili? aj.)

Ať se daří :-).

14. 4. - 17. 4. 2020

Zdravím vás všechny po prázdninách :-).

Velikonoce nám skončily a je třeba se posunout zase o kousek dál.

Malá hádanka pro vás. Podívejte se na 6 indicií. 6INDICIÍ.png (213.04 kB)

Poznáš? Víš? Tušíš? O čem se budeme bavit tento týden?

Napiš na můj email a dozvíš se více. 


6. 4. - 8. 4. 2020

Tento týden je kratší! Máte prázdniny :-). Takže si odpočiňte!

Připravila jsem si pro vás jednoduchou skládačku. Rozstříhejte a pak seskládejte k sobě. Poté vám vznikne ucelený přehled k tématu biosféra.

biomy_obr.pdf (7.85 MB)

plist_biomy.pdf (265.28 kB)

Vyfoťte svou skládačku a zašlete na můj email. Ráda se podívám, případně poradím ;)

HEZKÉ PRÁZDNINY VÁM VŠEM  :-)

30. 3. - 3. 4. 2020

A je tu další týden! V průběhu minulého týdne jsem procházela vaše zaslané fotografie z krásných míst naší vlasti. Děkuji moc! Potěšili jste mě! :-)


Dobrovolné úkoly se vám dařilo velmi úspěšně vypracovat. A těch bylo :-). Jsem ráda, že objevujete a zkoumáte věci i samostatně.


Tento týden se podíváme na další sféru naší planety. Bude to pedosféra.

Připravila jsem si pro vás prezentaci Pedosféra.ppt (7.44 MB). Můžete ji zhlédnout a odpovědět si na otázky. Na slide 15 a 16 je pro vás nachystaný zápis k této látce. Komu by se nechtělo opisovat z prezentace, nabízím zápis k vytisknutí. :-) pedosféra-zápis.docx (14.55 kB)


K procvičení (jako dobrovolný úkol) si můžete vypracovat otázky v pracovním listu. PRACOVNÍ LIST - pedosféra.docx (13.23 kB)

K zamyšlení (pro zájemce):

23. 3. - 27. 3. 2020

Šesťáci, podařilo se vám zaznamenat a vypočítat průměrnou teplotu jednoho dne? Jak to šlo? Podělte se o výsledek. Pošlete mně fotku.  :-) Budu ráda.

Tento týden se posuneme o kousíček dál. Podíváme se dnes na velmi diskutovaný problém. Tušíte, co to může být?

Co potřebujeme pro náš život nejvíce?

VODU! :-)

Zkuste vymyslet pětilístek: (zapište si do sešitu)

NÁPOVĚDA:

1. První řádek => pojem VODA

2. Druhá řádek (odpověď na otázku, jaký je pojem). V tomto případě jde o dvě přídavná jména.

3. Třetí řádek (co dělá nebo co se s ním děje. Použijeme tři slovesa.

4. Čtvrtá řádek je věta o čtyřech slovech, vztahující se k pojmu. Sloveso může chybět.

5. Poslední řádek je jednoslovné synonymum (slovo významem stejné). Nemusí jít o podstatné jméno.


                                                    ____VODA_____
                                             __________      __________
                               __________        __________        __________
                     __________        __________      __________      __________
                                                          _________

Pokud se chceš o vodě dozvědět více, podívej se na https://www.youtube.com/watch?v=y9dzBxEalrQ.

Snažila jsem se vám to seskládat do jednoho zápisu: SOUHRNNÝ ZÁPIS HYDROSFÉRA.docx (711.18 kB) , ten si prosím nalepte do sešitu. Najdete v něm i dobrovolné úkoly (k vypracování budete potřebovat atlas). Zkuste některé vypracovat a poslat na můj email. Ráda se podívám, jak vám to jde. Za zaslané práce dám jedničky.

Navštívil někdo z vás například vodní nádrž Dlouhé Stráně, Dalešice, Nové Mlýny a jiné? Máte fotografii, kde jste vy? Pošlete :-)

9. 3. - 20. 3. 2020

V úterní hodině 10. 3. jsme se začali věnovat atmosféře. Řekli jsme si z čeho se atmosféra skládá, jaký je její význam, jaké má funkce a rozdělili jsme si atmosféru do pěti vrstev.


Samostatná práce

  1. Do sešitu dopsat (vytisknout, nalepit) zápis.

  2. Vypracovat pracovní list a praktický úkol do sešitu