Fyzika

14.5. - 18.6. 2021

Tento týden si vysvětlujeme pojmy, které známe z předpovědí počasí. Zabýváme se totiž vším, co se týká meteorologie.

7.5. - 11.6. 2021

Stále se věnujeme elektrickým obvodům. Dokážeme nakreslit kdejakou schematickou značku, víme, jak se zapojuje ampérmetr a voltmetr... Teď už je na řadě meteorologie.

31.5. - 4.6. 2021

Tento týden jsme poměrně dobře zvládli test z elektrických vlastností látek. Ve druhé hodině fyziky jsme zapojovali obvody podle schémat (Boffin).

24.5. - 28.5. 2021

Zopakovali jsme vědomosti z 6. ročníku. Víme, co je elektrický proud, co je elektrické napětí, jak se značí, jaké mají jednotky a čím je změříme. Dokonce umíme nakreslit kdejakou schematickou značku. Nezapomeňte na středeční test ze statické elektřiny a pořádně si projděte nakopírovaný zápis. Nezapomeňte si zopakovat, jak zakreslujeme elektrické pole.

17.5. - 21.5. 2021

Zopakovali jsme elektrostatiku. Vyzkoušeli jsme, jak se chová vodič a izolant v elektrickém poli, takže už víme co je elektrostatická indukce a polarizace izolantu. Rozdali jsme si také zápis. Bude dobré si ho pozorně přečíst, bude se nám to v příštím týdnu určitě hodit.

10.5. - 14.5. 2021

Ahoj děcka,

jak jsme se domluvili, tady je návod na výrobu elektroskopu:

https://www.youtube.com/watch?v=6VyE91WNOtQ

Kdyby náhodou někdo neměl všechny potřebné pomůcky, může vyzkoušet tuto variantu (učebnice str. 104):

Pomůcky:

svíčka, hřebík nebo jehla, proužek alobalu

Postup:

Do svíčky zapíchněte hřebík, proužek alobalu přeložte napůl a zavěste na hřebík. Těleso (pravítko, hřeben, balónek atd.) zelektrujte a přiložte k alobalu. Potvrdila se přítomnost náboje?

Kdo mi pošle video nebo fotku do pátku, získává jedničku.

3.5. - 7.5. 2021

Ahoj děcka,

jak jsme se domluvili, tady (2.45 MB) máte pracovní list na téma spalovací motory. Odevzdáte mi ho první hodinu fyziky ve škole. Kdyby ho někdo potřeboval vytisknout a nechat na vrátnici, dá mi vědět.

26.4. - 30.4. 2021

Ahoj děcka,

v pátek nás čeká test na změnu skupenství. Přikládám zápis. Vaším úkolem je dobře se na test připravit.

Změna skupenství_zápis.docx (93.5 kB)

19.4. - 23.4. 2021

Ahoj děcka,

při vypařování jsme narazili na povrchové napětí, které ovlivňuje rychlost vypařování kapaliny. Povrchového napětí se týká pokus na tento týdne:

1) Přichystej si do misky nebo skleničky vodu a olej.

2) Opatrně polož na jejich hladinu jehlu nebo kancelářskou sponku.

3) Napiš mi, co se s jehlou stalo a vysvětli své pozorování.


Kdo mi tento úkol pošle do pátku 23.4., dostane pochvalu  a jedničku.

12.4. - 16.4. 2021

Ahoj děcka,

v poslední hodině jsme se bavili o změně skupenství pevného v kapalné a naopak. K tomuto tématu se pojí i úkol na tento týden. Připomeňme si, co je anomálie vody.

1) V kelímku od jogurtu vyznač fixem rysku, po rysku napusť vodu a kelímek dej do mrazáku.

2) Nechej vodu zmrznout.

3) Co se stalo s vodou při změně na pevné skupenství?

4) Proč se výsledku tvého pozorování říká anomálie vody? (Zjisti, co znamená slovo anomálie.)


Vyfoť výsledek svého pokusu, fotky mi pošli, popiš, co jsi zjistil, odpověz na otázky a jednička Tě nemine ;-)

5.4. - 9.4. 2021

Ahoj děcka, 

než se dočkáme páteční výuky, vypracujte si tyto otázky. Odpovědi najdete v učebnici na str. 64 - 69.

1) Zatím jsem se bavili pouze o tepelné výměně VEDENÍM. Jakými dalšími dvěma způsoby může probíhat tepelná výměna?

2) Napiš alespoň dva příklady, kdy mluvíme o tepelné výměně prouděním?

3) Krátce popiš jak funguje ústřední topení.

4) Na čem závisí zvýšení teploty tělesa při pohlcení tepelného záření (Slunce, žárovka)? (3 věci)

5) Jaký povrch se zahřeje rychleji? Matný tmavý nebo lesklý světlý?

29.3. - 2.4. 2021

Ahoj děcka, 

podle testu si dovolím tvrdit, že teplu jako fyzikální veličině dobře rozumíte. Teorii máme v malíku, ale jak jsme na tom s výpočty? Níže máte příklad, který mi pošlete do středy 31.3. 

Příklad:

Jaké teplo přijme voda o hmotnosti 5 kg, když se její teplota zvýší o 2 °C? Měrná tepelná kapacita vody je 4 180 J/(kg . °C)?

22.3. - 26.3. 2021

Ahoj děcka, 

v pátek nás čeká slibovaný test. Podívejte se do prezentací (Vnitřní energie, teplo, Měrná tepelná kapacita), máte je na Teams.  Už víme, co je atom, molekula, iont, částice. Známe vlastnosti pevných, kapalných a plynných látek. Umíme vysvětlit, co je vnitřní energie. Zavedli jsme si také fyzikální veličinu teplo a rozumíme tomu, co nám říká měrná tepelná kapacita.

15.3. - 19.3. 2021

Ahoj děcka, 

prázdniny jsou za námi, budeme se muset rozpomenout, o čem jsme si povídali minulou hodinu fyziky. Projděte si prezentaci Vnitřní energie, teplo, kterou máte na Teams. Čeká nás test, tak ať zazáříte.

A taky si trošku pohrajte:

Tření https://phet.colorado.edu/sims/html/friction/latest/friction_cs.html

Difúze https://phet.colorado.edu/sims/html/diffusion/latest/diffusion_cs.html

8.3. - 12.3. 2021

Jarní prázdniny

1.3. - 5.3. 2021

Ahoj děcka,

tady máte příklady na výpočet polohové a pohybové energie, jak jsme se domluvili. Pošlete mi je nejpozději ve čtvrtek do 15:00. Jsou na známky. Nezapomeňte na zápis, jednotky a jejich převod, když bude třeba, a odpověď. 

Př. 1 

Marcela upustila volným pádem knihu o hmotnosti 1,2 kg z balkónu ve výšce 15 m. Urči polohovou a pohybovou energii na počátku pádu (ve výšce 15 m) a ve výšce 10 m.

Př. 2

Urči kinetickou (pohybovou) energii auta o hmotnosti 1 t, když jede rychlostí 72 km/h.

22.2. - 26.2. 2021

Ahoj lidi,

než se dočkáte páteční fyziky, potrénujte si výpočty na polohovou a pohybovou energii.

Př. 1 Jakou hmotnost má kamion, když jede rychlostí 72 km/h a při této rychlosti má kinetickou energii 2,025 MJ?

Př. 2 Markéta upustila volným pádem učebnici o hmotnosti 0,8 kg z balkónu o výšce 12 m. Urči polohovou a pohybovou energii na počátku pádu a ve výšce 5 m.


Své výsledky mi posílat nemusíte, projdeme si je v hodině. Zatím se mějte krásně.

15.2. - 19.2. 2021

Ahoj lidi,

jak jsme se v pátek domluvili, tyto příklady mi pošlete do čtvrtku 15:00. Dejte si pozor, jaký vzorec použijete. Poznáte to podle jednotek.

Př.1 Jaká je účinnost stroje, který spotřebuje energii 1 000 MJ a vykoná při tom užitečnou práci o velikosti 500 MJ?

Př.2 Elektrická lokomotiva s příkonem 2 000 kW pracuje se stálým výkonem 1 600 kW. Urči její účinnost.

Podívejte se na video: https://decko.ceskatelevize.cz/video/e211563230150009

8.2. - 12.2. 2021

Ahoj lidi,

nezapomeňte si v pátek přivstat. Fyziku máme už první hodinu (v 8:00). Ranní ptáče dál doskáče :-) Než se uvidíme, vypracujte dva příklady, jak jsme se domlouvali. Připomínám, že už nejsou dobrovolné, ale povinné a známkované. Pošlete je do čtvrtku 18:00.

✔ Takže tady jsou.

Př. 1: Pavel o hmotnosti 60 kg vylezl po skále do výšky 4 m za 5 sekund. Petr o hmotnosti 72 kg se dostane do výšky 3 m za 4 sekundy. Který chlapec má větší výkon?

(Kdo si není jistý, může načerpat inspiraci v poslední prezentaci Práce, výkon, účinnost na listu 6.)

Př. 2: Motor pracuje se stálým výkonem 0,8 kW po dobu 5 hodin. Jak velkou mechanickou práci vykoná? 

( Kdo dokáže vyjádřit výsledek v kW. h  i v MJ bude za hvězdu.​ Ale stačí MJ. Kdo si není jistý, může načerpat inspiraci v poslední prezentaci Práce, výkon, účinnost na listu 8.)

Prémiový nepovinný příklad za speciální jedničku: Čerpadlo přečerpá vodu o objemu 7,2 m3 do výše 10 m za 8 minut. Hustota vody je 1 000 kg/m3. Jaký je výkon čerpadla?


✔Udělej si zápis do sešitu podle videa (stačí jenom 2,5 min.): https://www.youtube.com/watch?v=SgHs7wqdU40

1.2. - 5.2. 2021

Ahoj lidi,

v pátek budeme opakovat práci, výkon a účinnost. Abyste si udrželi vzorečky pro práci a výkon v paměti, vypočítejte si tento příklad. Kdo mi ho pošle do čtvrtku 18:00 správně vypočítaný, dostane jedničku. Nezapomeň na jednotky.

Př.: Jana a Eva šplhaly po tyči do výšky 4 m. Obě mají hmotnost 45 kg. Jana vyšplhala za 8 s, Eva za 16 s. Jakou práci odvedly? Jaký byl jejich výkon?

25.1. - 29.1. 2021

Ahoj lidi,

tento týden nás bohužel mine on-line výuka. Ale zahálet rozhodně nebudeme.

Prezentace z minulého týdne:Práce a výkon (1.29 MB)

Úkoly:

 - Udělejte si zápis do sešitu podle prezentace. Opište si listy 4 a 9.

 - Pokus se sám vypočítat příklad na listu 10.

 - Podívej se na video:  https://www.youtube.com/watch?v=Nvp0_3ci15U

18.1. - 22.1. 2021

Ahoj lidi,

od 11:00 je zase spuštěn test na trénování. Tak se na něj mrkněte.

https://b.socrative.com/login/student/

Room Name: RADANA4786

V úterý od 8:00 do 18:00 bude test spuštěný naostro. Tak jej nezapomeňte vyplnit. Neučte se písmenka, v ostré verzi budou odpovědi přeházené.


11.1. - 15.1. 2021

Ahoj lidi,

tento týden dorazíme optiku. V on-line hodině se budeme bavit o čočkách, lidském oku, lomu a rozkladu světla. Samé zajímavé věci, které znáte, ani o tom nevíte. Než se dočkáte on-line hodiny, věnujte se fyzikálnímu bádání:

Pokus:

1) Přichystej si papír, fix, zavařovací sklenici, vodu.

2) Namaluj na papír tlustou šipku tak, aby nebyla delší, než je průměr sklenice.

3) Přilož papír s šipkou na stěnu sklenice tak, abys šipku viděl(a), a začni papír vzdalovat. (Díváš se přes sklenici.)

4) Teď celou sklenici naplň vodou, opět přilož papír s šipkou a vzdaluj ho.

5) Co se stane? Zkusíš to vysvětlit?

4.1. - 8.1. 2021

Ahoj lidi,

tento týden opět distančně. Mrkněte se na videa, v pátek je probereme.

https://www.youtube.com/watch?v=S1eAaNRWXQQ

https://www.youtube.com/watch?v=yM6Uye4byRE

Do sešitu si vypište dle videa:

Kulová zrcadla - význam značek

 o 

​ 

 S 

 F

 r

 f

21.12. 2020 - 1.1. 2021

Vánoční prázdniny

14.12. - 18.12. 2020

Tento týden jste odevzdávali dva pracovní listy (Fáze měsíce, Zákon odrazu). Po Vánocích si projdeme, co šlo zvládnout lépe. Ve škole jsme se bavili o zobrazení rovinným zrcadlem. Pokoušeli jsme se narýsovat obraz písmene K, ne vždy úspěšně. Doma si to poopravte. Použijte ořezanou obyčejnou tužku, pravítko a kružítko, kolmice rýsujte čerchovaně a úspěch bude zaručen. Hezké Vánoce!

7.12. - 11.12. 2020

Vše, co jsme si ve škole řekli o zatmění Slunce, Měsíce a měsíčních fázích, je shrnuto v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=C3CoOgHxsAk

Podívejte se také ještě jednou na prezentaci: Stín a polostín (2).pptx (5.23 MB) 

A hlavně vypracuj tento pracovní list, který jsem Vám dala i vytištěný. Pracovní list I (172.52 kB)Pracovní list II (209.84 kB)

List bude známkovaný. Odevzdáte mi ho první hodinu fyziky ve škole. Pozdní odevzdání nepřipadá v úvahu.

30.11. - 4.12. 2020

Po návratu z distanční výuky jsme si vysvětlili, jaký rozdíl mezi stínem a polostínem. Ty souvisí s astronomickými jevy, jako jsou zatmění Slunce, Měsíce a měsíčními fázemi.

23.11. - 27.11. 2020

Přikládám slibovaný pracovní list. Pošlete ho nejpozději do 26.11.Podtlak,přetlak_pracovní list.docx (3.68 MB)

Prezentace:přetlak,podtlak.pptx (5.81 MB)

16.11. - 20.11. 2020

Ahoj lidi,

v poslední on-line hodině jsme se zabývali výpočtem vztlakové síly v atmosféře. Žádná velká novinka to není. Používáme stejný vzorec, který jsme měli při výpočtu vztlakové síly v kapalinách. Tady je ten slibovaný příklad. Postupujte stejně jako v prezentaci na str. 13-14. Řešení pracovního listu I.pptx (2.17 MB)

Zadání příkladu:

Průměrná hustota lidského těla je 945 kg/ m3 při nádechu a 1 025 kg/m3 při výdechu. Průměrná hmotnost muže je 83,6 kg. Jaká vztlaková síla působí na muže při nádechu a při výdechu.

Termín odevzdání: 19.11. 2020

9.11. - 13.11. 2020

Ahoj lidi,

jak jsme se domlouvali, tento týden už naostro vlastnosti plynů a atmosférický tlak. Podívejte se na prezentaci Atmosférický tlak (úplně první) a taky si zapamatujte vzoreček pro výpočet vztlakové síly v atmosféře. 

Klikněte na tento odkaz: https://b.socrative.com/login/student/

Room Name: RADANA4786

Nezapomeňte napsat své příjmení a jméno (v tomto pořadí).

V testu máte dva typy otázek - vybíráte mezi možnosti (vždy je jen jedna správně) nebo volíte mezi True (pravdivý výrok) a False (chybný výrok).

Test bude aktivní do  12.11. do 18:00.

Držím palce!

A ještě pracovní list. Vypracujte a pošlete do 12.11. Probereme při on-line výuce.

Atmosférický tlak_pracovní list II (1.34 MB)

2.11. - 6.11. 2020

Po prázdninách si dáme lehké opáčko. Přikládám pracovní list, který mi pošlete do čtvrtka 5.11. 2020. 

Pracovní list I (1.61 MB)

26.10. - 30.10. 2020

Podzimní prázdniny

19.10.-23.10. 2020

Mechanické vlastnosti plynů, atmosférický tlak (2.59 MB)

Ahoj lidi,

ověřte si, co jste v pátek pochytili (a snad nic nechytili):

1) Vyjmenuj vlastnosti plynů.

2) Řekni, kterými vlastnostmi se liší kapaliny a plyny.

3) Jak se nazývá plynný obal Země?

4) Z jakých plynů se skládá atmosféra Země?

5) Vyjmenuj vrstvy atmosféry.

6) Jak se nazývá věda zabývající se atmosférou?

7) Čím je vyvolán atmosférický tlak?

8) Popiš pokus s magdeburkými koulemi.

9) Lze spočítat atmosférický tlak stejně jako hydrostatický?

10) Jak se jmenoval Ital, který jako první změřil atmosférický tlak?

11) Popiš Torricelliho pokus (pomůcky, kde působí atmosférický tlak, co vzniklo v trubici po poklesu hladiny).

12) Proč se rtuť z trubice nevylila úplně?

13) Co je normální atmosférický tlak a jaká je jeho hodnota (nezapomeň na jednotky)?


Domácí pokusy:

A)

Napusť si do mísy vodu a ponoř do ní sklenici tak, aby se celá zaplnila vodou. Otoč (stále pod hladinou) sklenici dnem vzhůru a pomalu sklenici vytahuj, okraj zůstane pod hladinou. Co se stalo? Vysvětli.

B)

Udělej si ze slámky kapátko. Hádej jak! Fungovalo by to i ve vakuu?

12.10.-16.10. 2020

Ahoj děcka,

v pátek budeme mít spolu on-line výuku. Přiložila jsem Vám zápis k vlastnostem plynů a atmosférickému tlaku. Prostudujte si ho a popřemýšlejte:

1) Když se částice plynů (tedy i vzduchu) neustále a neuspořádaně pohybují a mají snahu se rozpínat, proč se vzduch nerozplyne ve vesmíru?

2) Zkus si ověřit stlačitelnost plynu pomocí injekční stříkačky. Natáhni vzduch, zacpi otvor. Daří se Ti alespoň zčásti zatlačit píst? Vyzkoušej to i s vodou.

3) Podívej se na složení vzduchu. Nejhojněji zastoupenou složkou je dusík (78%), následuje kyslík (21%) a zbylé procento tvoří ostatní plyny. Přijdi na to, proč se dusík jmenuje zrovna dusík. Zkuste si doma zapálit svíčku a přikryjte ji zavařovací sklenicí. Co se stane?

4) Doplň větu: Hustota vzduch s rostoucí nadmořskou výškou ...................... Teplota vzduchu s rostoucí nadmořskou výškou.............................

V zápisu máte i Toricceliho pokus. Ten si ale detailněji projdeme ve škole.

Atmosférický tlak (17.73 kB)

5.10.-9.10. 2020

Uzavřeli jsme téma Mechanické vlastnosti kapalin.  Začneme se věnovat vlastnostem plynů, dozvíme se něco málo o atmosféře a vysvětlíme si související jevy, se kterými se setkáváme v každodenním životě. V pondělí vložím do výuky úkoly, které si, prosím, do páteční on-line výuky projděte.

28.9.-2.10. 2020

O kapalinách toho víme hodně. Známe Pascalův zákon, Archimédův zákon a vztlakovou sílu. Nejvyšší čas zazářit u písemky. Projděte si pracovní listy, které jste dostali. Určitě se bude hodit znát:

1) Pascalův zákon a jeho použití

2) Achimédův zákon 

3) Výpočet tlakové síly

21.9.-25.9. 2020

Už víme, čeho se týká Pascalů zákon, už víme, co způsobuje hydrostatický tlak a hydrostatickou tlakovou sílu a nově jsme se dozvěděli, co je to vztlaková síla. Získané informace umíme využít při výpočtech a při vysvětlení různých jevů. Pomalu dokončujeme opakování distanční výuky a blíží se nám zbrusu nové učivo.

14.9.-18.9. 2020

Tento týden jsme využili Pascalova zákona při výpočtech. Nebylo to pro nás úplně jednoduché, ale zvládli jsme to. Poté jsme nakousli hydrostatický tlak. Vzoreček pro jeho výpočet jsme si odvodili od vzorečků, které už známe. Jestli to odvozování někoho vyděsilo, může být klidný. Bude stačit, když si zapamatujeme, co je to hydrostatický tlak a jak ho vypočítáme (vzoreček).

7.9.-11.9. 2020

Opakování:

 - převody jednotek (samostatná práce)

 - mechanické vlastnosti kapalin (Pascalův zákon)