Fyzika

Krásné prázdniny všem!! Pořádně si odpočiňte :)

1.-5.3.2021   Hmotnost a hustota (1.95 MB)

Hmotnost

V rychlosti jsme si zopakovali, co všechno víte o hmotnosti. Podívali jsme se na to, jaké má jednotky a jaké jsou mezi nimi vztahy. Vyzkoušeli jsme si také výpočet hmotnosti.


Úkol do příští hodiny:

V prezentaci o hustotě naleznete úlohy k vyřešení - jsou na snímcích 12, 13, 15 a 16. Zkuste je vyřešit, nezapomeňte na správný zápis (vzor je na 9. snímku) a případně převést jednotky (musí mít kombinaci kg a m3 nebo g a cm3). Je tam celkem 6 úloh a po odkliknutí se vám zobrazí i výsledek, takže si můžete zkontrolovat, že jste počítali správně. Vše jsme si prošli při hodině. Pokud někomu něco uniklo, tak vše najdete v přiložené prezentaci.

22.-26.2.2021

Hustota

Pustili jsme se do nového tématu a tím je hustota. Už doufám víte, co by to tak hustota mohla být, kde se s ní setkáte a jak ji můžete vypočítat. Měli byste znát i její jednotky. Více v prezentaci (viz nahoře).

Také si může vyzkoušet DOBROVOLNÝ ÚKOL NA JEDNIČKU - určitě vám pomůže v pochopení toho, co to hustota je. Opět mám pro vás 2 možnosti.

1. Připravte osvěžující nealkoholický koktejl s minimálně 3 vrstvami (viz vzorové foto - lije se od horní vrstvy, další vrstvy vždy opatrně po skle) a dejte si ho nejlépe třeba s rodinou. Pošlete mi fotku, recept a případně i napište, jak vám chutnal :)

2. Připravte si "zkušební akvárium" s minimálně 3 vrstvami (např. olej, voda, tekuté mýdlo - lije s v tomto pořadí, opatrně po skle, viz vzorové foto). Akvárium rozhodně nepijte, ale zkuste otestovat, co a kde v něm plave. Já zkoušela minci (je úplně na dně), papriku (plavala pod vodou na mýdle), plastový špuntík (plaval pod olejem na vodě), párátko (vznášelo se v oleji) a semínko dýně (plavalo na ​oleji). Pošlete mi fotku, popis toho, co kde plavalo a případně i to, jestli a proč vás pokus bavil :)​

8.-19.2.2021

Opět zadávám úkol na 14 dní. Ne, že by opět odpadala hodina, ale úkol je náročnější, takže vám dávám více času :) Na výběr máte ze dvou možností - teoretický či praktický, téma je stejné: ČAS.

Praktický úkol - sestrojte funkční hodiny a pošlete mi:

1. fotografii (nebo video) vašeho výtvoru

2. údaje o vašich hodinách jako typ (mohou být vodní, přesýpací, sluneční, kyvadlové...), rozsah (jaký čas jste s nimi schopni měřit)

3. jaké vaše hodiny mají výhody a nevýhody

Teoretický úkol - převody jednotek a kuriozity Pošlete mi (oboje):

1. Vypracovaný pracovní list. Pracovní list - čas (120.11 kB)

2. 10 kuriozit, které souvisí s časem z oblasti, která vás zajímá - třeba sportem, kulturou, přírodou.... (nejde o "běžné" rekordy jako nejrychleji zaběhnutých 100 m, ale třeba jak dlouho trvalo nejdelší hokejové utkání nebo jaká byla nejkratší doba mezi dvěma vstřelenými góly; jak dlouho trvá nejdelší divadelní představení; jak dlouho trval nejdelší let ptáka "bez mezipřistání" - vyberte si svoji oblast a zkuste najít kuriozity)

A co jsme probírali? Podívali jsme se na grafy teploty a na teplotní roztažnost těles. Kromě učebnice najdete to nejpodstatnější i v přiložené prezentaci. Teplota (12.44 MB) Kdo nestihl v hodině, dopište si zápis.

Čas Čas (42.93 kB)

Podívali jsme se i na trochu teorie - tu najdete v přiložené prezentaci. Hlavně jsem vás ale chválila za skvělé kuriozity a úžasné hodiny!

25.1.-5.2.2021

Tentokrát nám odpadá páteční on-line hodina, tak zadávám práci rovnou na 14 dní :)

Určitě si nastudujte pečlivě prezentaci z minulého týdne a zkuste vypracovat přiložený pracovní list. Pracovní list - teplota (126.52 kB) Prošli jsme si ho na on-line hodině, tak je doufám všem vše jasné! Pokud ne, připravte si otázky do další hodiny, kdy teplotu už dokončíme.

Prostudujte si kapitoly o teplotní roztažnosti v učebnici (2.14 a 2.15) a doufám, že tak dostanete chuť na vypracování dobrovolného úkolu:

1. Proveďte pokus, který prokáže (případně vyvrátí) tvrzení o teplotní roztažnosti těles (nemění se skupenství). Pozor na bezpečnost! Pokud budete pracovat s vyššími teplotami, určitě požádejte o dohled či spolupráci někoho dospělého!

2. Zajistěte fotodokumentaci (nebo video).

3. Vše popište - co jste prováděli, k čemu jste dospěli.

4. Pošlete na můj e-mail.

5. Těšte se na pochvalu a velkou jedničku :D

Pár z vás tento úkol zkusilo a povedlo se. Vaše zpracování je perfektní! Na některé výsledky vaší práce se podíváme příští on-line hodinu.

18.-22.1.2021

Teplota jako fyzikální veličina

Vzhledem k tomu, že nasněžilo, rozhodla jsem se, že optimálním učivem bude TEPLOTA :D

Základní teorii jste zjišťovali sami při práci ve skupinkách. Šlo vám to a já jsem moc ráda, že jsem si to s vámi mohla vyzkoušet. Všichni, co se zapojili, mají jedničku. Kdo se nepřipojil, ozvěte se a domluvíme se. Teorii najdete v přiložené prezentaci. Je tam i postup, jak správně odečítat teplotu. To budete potřebovat příští týden. Teplota (63.15 kB)

DOBROVOLNÝ ÚKOL na tento týden

Proveďte dlouhodobé pozorování změn teploty - může jít například o teplotu sněhu či vzduchu (venku) nebo také vaši tělesnou teplotu nebo teplotu v místnosti. Můžete vymyslet i cokoliv jiného, rozumného :D Vaše zpracování by mělo obsahovat toto (pro inspiraci připojuji vzor, ale rozhodně to může vypadat úplně jinak :)     Dú - Teplota (829.13 kB)):

- minimálně 10 naměřených hodnot (hodnoty měřit v pravidelných intervalech - např. každou hodinu nebo každých 12 hodin nebo každý den v určitou hodinu)

- hodnoty zapsat do tabulky

- hodnoty zaznamenat do grafu

- připojit komentář - minimálně 2 věty (Co se ukázalo? Jaký je trend? Kdy bylo nejchladněji / nejtepleji? Byla tam nějaká zvláštní hodnota? Co se stalo? Doufám, že tam neuvidím tento komentář: "Pokles mojí tělesné teploty byl vlivem působení léků." - Bylo by to sice možná správně, ale znamenalo, že si nemůžete užívat sníh! A to by mi bylo opravdu líto.) A/NEBO vypočítat aritmetický průměr naměřených hodnot (tentokrát se nejedná o opakované měření, ale postup výpočtu je stejný :))

11.-15.1.2021

Na tento týden není nový písemný úkol. Ty, co zvládly ten minulý, moc chválím! Ostatní ještě pošlete vaše zpracování. Těším se na něj.

Všichni si připomeňte jednotky délky a vztahy mezi nimi a své znalosti si prověřte Kahootem, bude otevřený ještě týden, tak máte dost času na to, aby byl na jedničku (alespoň 80%)! Pravidla jako obvykle... Hrajte do pondělí 18.1.2021 12:00 přes pin 05347561 nebo přímo na následujícím odkazu:

https://kahoot.it/challenge/05347561?challenge-id=1e9d0d52-e3fd-4ae8-aa01-78d82acfffde_1610398398580

4.-8.1.2021

Délka jako fyzikální veličina

Společně jsem zopakovali, co všechno už víte o délce, měřidlech... Podívali jsme se spolu na opakované měření a ukázali si nejčastější chyby při měření. Nakonec jsme si zopakovali i jednotky délky a připomněli jste si, jaké jsou mezi nimi vztahy. To určitě budete potřebovat příští týden. Těšte se na Kahoot!

Na tento týden mám pro vás praktický úkol. Vyzkoušejte si, jak se provádí opakované měření. Podrobnosti najdete v přiložené prezentaci, kde je shrnuta i nejdůležitější teorie k úkolu. Těším se na vaše zpracování. Opakované měření (3.13 MB)  Pokud něco není jasné, tak mi dejte vědět! Přikládám i stručnější pdf verzi pro ty, co jim nešel PowerPoint otevřít. úkol v pdf (381.81 kB)

Krásné Vánoce a hodně štěstí, zdraví a pohody v novém roce!

14.-18.12.2020

Magnet - opakování

Délka jako fyzikální veličina

- zopakovali jsme si, co o délce víte a podrobněji se podívali na rozsah měřidla, nejmenší dílek a přesnost / odchylku měření. Měli byste už vědět, jak vše zjistit z pohledu na měřidlo a jak to i správně zapsat. Pokud si stále nejste jistí, prostudujte si učebnici na stranách 65-73. Najdete tam i opakované měření, o kterém jsme si také povídali a po Novém roce se na něj zaměříme detailněji.

7.-11.12.2020

Odhad x měření

Co je kdy výhodnější? Proč někdy použijete měření a jindy odhad? Doufám, že všichni víte.

Délka jako fyzikální veličina

Značíme ji d, měříme ji pravítkem, metrem, posuvným měřidlem či různými dalšími měřidly. Základní jednotkou délky je metr (m) a znáte jich i spoustu dalších (km, cm, světelný rok...) Výsledek se zapisuje například d = 3 m.

Také jsme se na měřidlo podívali blíž - má vždy určité jednotky (v čem měříme), rozsah (rozdíl maxima a minima, které jsme schopni tímto měřidlem změřit) a přesnost (vychází z velikosti nejmenšího dílku měřidla a určuje i odchylku měření = polovina nejmenšího dílku). Vše si v praxi ukážeme a procvičíme v úterý.


Opakování magnetu se vám většinou moc nevydařilo. Kdo má chuť si vylepšit známku, tak do pátku zpracujte následující úkol:

- libovolnou formou (prezentace, plakát, výpisky do sešitu, video, komiks, ...) informace o jakékoliv fyzikální veličině. Může být pro vás známá i neznámá. A co by v úkolu mělo být?

1. název veličiny (a její značka)

2. jednotky, ve kterých se daná veličina měří (a jejich zkratka)

3. měřidlo, kterým se dá daná veličina měřit (existuje-li), a jeho obrázek (můžete kreslit sami nebo vložit)

4. cokoliv zajímavého, co vás zaujalo

30.11.-4.12.2020

Fyzikální veličiny - úvod

Jaké znáte fyzikální veličiny? Jaké mají jednotky? Čím se měří? Všechno to znáte z běžného života. Vzpomněli jste si na ty nejdůležitější:) K čemu slouží fyzikální veličiny? Proč je vlastně máme?

Pojem fyzikální veličina.

Magnet - závěrečné opakování