Dějepis

8.6. - 26.6. 2020

Pracujeme na učivu o první světové válce. Tímto učivem uzavřeme i osmý ročník.


1.6. - 5.6. 2020

Drahá 8.B,


aukce byla ukončena a já zde, jak jsem slíbil, příkládám její výsledek... Dáte se někdo na výtvarné umění? ;-)


Z galerie se nyní přesuneme do tvrdé reality boje o moc. Podíváme se, jak zakončil své panování u nás František Josef I. Zde jsou jeho nejdůležitější slova:
Kdo tipuje, že se budeme bavit o první světové válce, tipuje správně. Světová válka se rozhořela naplno a nikdo nečekal, co vše její vyhlášení způsobí. Proč vlastně vypukla? Záminka je jednoduchá:
Prvním vaším úkolem bude, pokusit se seřadit obrázky v následující příloze. Obrázky jsou očíslovány, stačí mi do mailu poslat čísla tak, jak by podle vás měly jít za sebou. V této příloze najdete i pátý obrázek, což bude úkol dobrovolný. Najdete na páté fotografii téměř všem známého muže? Jaké je jeho jméno?

Pokud budete mít hotovo, mrkněte na poněkud odlehčenější krátké video z Udatného lva. Základní princip vzniku války zde ale řečen je.
Světovou válku samozřejmě nestihneme za jeden týden. Zde přikládám první zápis, který si prosím dle učebnice zpracujte. Pokud máte možnost, vytiskněte a založte. Jelikož je tento týden Den dětí, nedám vám toho moc...;-).

Jen vás ještě poprosím, pokuste se podívat na dokument, který přikládám níže. Je dlouhý. Přiznávám. Nemusíte se dívat až do konce. Pro začátek mi stačí třináct minut...;-)
Toť vše... Příště už snad s většinou osobně...:-)


25.5. - 29.5. 2020

Drazí,


tento týden se zaměříme převážně na umění. Po ní následuje již začátek první světové války, ale tu bych nechal až na příští týden. Z čehož plyne, že tento týden bude pro vás pohodový..:-)


Níže máte prezentaci, kterou jsem nazval Aukce. Tuto prezentaci si pusťte jako první. Na osmi slidech budete mít obrazy významných malířů přelomu 19. a 20. století. Jaký je váš úkol? Jednotlivé obrazy zkuste pojmenovat a navrhněte cenu, za kterou byste si je byli ochotni koupit. Prosím, nehledejte na internetu správné odpovědi ani ceny. Já vám názvy obrazů a jejich ceny, za které byly vydraženy, sdělím příští týden na tomto místě. Poté uvidíte, jak jste byli blízko názvu a zda jste koupili výhodně..;-)



Zápis samozřejmě příkládám. Ten si dle učebnice doplňte a pokud máte možnost, vytiskněte a založte. Pokud ne, doděláme později společně. Vyplněný zápis zpět posílat nemusíte!



To je pro tento týden vše.

18.5. - 22.5. 2020

Milá 8.B,


dva týdny jste teď makali jak šroubci a zjištovali plno informací, proto vám tento týden ulehčím. jak jen to půjde. Stále ale zůstaneme u objevů a techniky. Tento týden se podíváme na silnice a do vzduchu, kde začíná opravdový boom, a také na sport na přelomu 19. a 20. století.


Nejdříve se můžete opět podívat na následující video, které nyní můžete zhlédnout až do konce.

https://www.youtube.com/watch?v=f3eCoHZ1e7I&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=90


Co po vás budu tento týden chtít? Přečíst a vypnit zápis, který máte v první příloze. Z první přílohy bych chtěl poslat zpět pouze odpověď na poslední otázku v zápisu.

Dále pak přečíst v učebnici kapitolu věnovanou sportu. Jsou to strany 128 a 129. Pokud budete mít, prosím popřemýšlejte nad otázkami v druhé příloze. Ta se týká právě toho sportu.



11.5. - 15.5. 2020

Milá 8.B,


moc děkuji všem, kteří poslali zadané úkoly. Tento týden opět zavítáme do oblasti vědy a techniky. Podíváme se na pány, kteří se postarali o to, že dnes svítíme, používáme elektrická zařízení a cestujeme elektrickými dopravními prostředky.

Úkol, který mám pro vás dnes přichystaný, je poněkud těžší, než byl minulý týden. Proto zůstane pouze jediným úkolem. Automobilismus, letectví a kinematografii si necháme na příští týden.

Nejdříve začneme něčím lehčím. Prosím, mrkněte na následující video, které vás uvede do tématu (část z něj nás čeká až příští týden):

https://www.youtube.com/watch?v=f3eCoHZ1e7I&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=90

Pokud máte, můžeme se pustit do práce. V příloze máte podobný zápis jako minulý týden. Jen s ním bude asi trochu více práce. Vše podstatné najdete v něm. Hodně zdaru!

Kdyby byly nějaké nejastnosti, pište!


4.5. - 8.5. 2020

Milá osmičko,


děkuji za všechny maily, které jste mi poslali. Snažil jsem se odpovědět všem, snad jsem na nikoho nezapomněl. Tento týden se posuneme dál. Nejdříve se podíváme na emancipaci žen a ve druhé hodině začneme první kapitolu věnující se vědě, technice, objevům atd..

V první příloze najdete zápis, který je spíše takovým zamyšlením. Co po vás budu chtít? Úkol to bude tentokrát dobrovolný. Mrkněte na pět obrázků, které máte na první stránce, a napište mi, co si o tom myslíte. Vaše pocity, vaše nápady, vaše zkušenosti... Na druhé stránce pak, prosím, doplňte vynechané. Vše najdete v učebnici. To již posílat nemusíte. Pokud máte možnost, vytiskněte, založte. Pokud ne, doděláme později.

Co se týče druhého zápisu, ten je obsáhlejší. Zde po vás budu chtít, abyste mi poslali pouze jména osmi vědců a jejich vynálezy, které změnily svět. Pomůže vám k tomu tabulka, kterou příkládám. Stejně tak učebnice či internet. Prosím odpovědi na můj mail. Toť vše. Kdybyste cokoliv potřebovali, něco nebylo jasné atd...pište na mail či na messenger.



27.4. - 1.5. 2020

Drazí,


tento týden se podíváme na dvě nové látky. Nejdříve to bude české umění druhé poloviny 19. století a následně na habsburskou monarchii na začátku století 20.

Čeští umělci v druhé polovině 19. století oslavovali český národ a jeho minulost, což je dobře patrné na námětech jednotlivých uměleckých děl.

Jako první přílohu zde najdete zápis k této látce. Je klasický. Prosím, doplňte, pokud máte možnost, vytiskněte. Jako druhou přílohu přikládám čtyři obrazy nejznámějších český malířů té doby. Chtěl bych po vás, abyste si je zkusili pojmenovat. Až tak uděláte, zkuste najít jejich autory. O všech je zmínka v učebnici či v mém zápisu.


Velkou událostí té doby bylo otevření Národního divadla. K němu mám v zápisu pár otázek. Určitě vám velmi pomůže následující odkaz:

https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/historie/zakladni-kamen-narodni-divadlo-lounovice-historie_1805160823_dp

V této látce také nemůžeme vynechat hudební skladatele, mezi než patří Bedřich Smetana a Antonín Dvořák. Také k nim máte dvě otázky v zápisu. Taktéž by vám mohl pomoci následující odkaz:

https://junior.rozhlas.cz/jak-souvisi-antonin-dvorak-s-pristanim-na-mesici-8051353

Otázka poslední k této látce a již nepovinná - libí se vám více Vltava nebo Novosvětská? Určitě nemusíte poslouchat celé.

https://www.youtube.com/watch?v=tGloNIXBG8U

https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU

A nyní k druhé látce. Zápis jako třetí v pořadí. Stačí pouze doplnit dle učebnice. Na konci zápisu najdet jeden jediný úkol.

Toť vše.

20.4. - 24.4. 2020

Milá 8.B,


děkuji za odpovědi, které jste mi poslali. Doufám, že jsem odpověděl každému a na nikoho jsem nezapomněl. I dnes pro vás budu mít pár úkolů. Zůstanem v Rakousku-Uhersku a podíváme se na soužití Čechů a Němců. A k tomu si dovolím připojit i židovské obyvatelstvo, které mělo od pradávna v českých zemích zvláštní postavení. Mrkněte nejdříve na Udatné dějiny.


https://www.youtube.com/watch?v=PO_S1GUPrXk&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=92

Dvě látky tohoto týdne jsem spojil do jedné, tudíž zápis bude jen jeden. Najdete ho níže. V něm také vše podstatné, včetně úkolů! K poslednímu úkolu tohoto zápisu budete potřebovat následující odkaz:

https://edu.ceskatelevize.cz/hilsneriada-emoce-versus-rozum-5e44192917fa7870610ed4c9

Toť vše. Ovšem není toho málo.

Těším se na odpovědi!


13.4. - 17.4. 2020

Milí osmáci,


vítám vás po prázdninách zpět. Tento týden máme opět jen jednu hodinu, takže se pokusím moc "nerozjet". Děkuji za všechny zaslané příspěvky týkající se nové politické strany.

Nyní přejdeme od politiky k podnikání. Máme si povědět o začátcích podnikání v 19. století v habsburské monarchii. Zde se nebudu příliš rozpovídávat. Veškeré úkoly máte v příloze. Ta obsahuje klasický zápis a pár věcí, které vám možná dají trochu zabrat. Potěším vás, dva ze tří úkolů jsou dobrovolné.

Pokud máte možnost, zápis vytiskněte, vyplňte a založte do složky. Pokud ne, doděláme ve škole. Úkol(y) mi, prosím, pošlete na mail.

Kdyby byl jakýkoliv problém, pište.


Přeji hodně zdaru.


6.4. - 10.4. 2020

Zdravím 8.B,


díky za vše, co jste mi poslali. Spousta prací je bezvadních. Já je nějak namixuju a určitě si ji, když to půjde, v budoucnu dáme ;-).

Tento prázdninový týden bychom měli probrat úspěchy a prohry české politiky v 19. století. Pomůžeme si následujícím videem, které vám situaci dobře objasní a vysvětlí nové pojmy, kterých je tato látka plná. Poprosím vás opět o jeden přemýšlecí úkol. Ten máte napsaný v zápise, který k této látce přikládám. Odpovědi, prosím, pošlete na mail či na messenger. Díky a užijte si prázdniny!


https://www.youtube.com/watch?v=T2JeSG29has&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=89



30.3. - 3.4. 2020

Zdravím vás 8.B,


děkuji moc za vše, co jste poslali. Díky, že se ozýváte, že píšete, že dáváte návrhy. Naší novou látkou je situace v našich zemích v době, kdy náš stát dostal nový název - Rakousko-Uhersko. Nebojte se, nebudu vás trápit. Ale je potřeba jet dál.

Malá upoutávka dnešní látky je zde:

https://www.youtube.com/watch?v=U1K0esnwkUI


V první příloze posílám pár otázek k výše uvedené upoutávce. Odpovědi posílat nemusíte, ale zkuste si je odpovědět hned po zhlédnutí videa. Zápis máte samozřejmě přiložený, je potřeba pracovat s učebnicí nebo s videem.

A pokud by vás zajímalo, jakou mělo Rakousko-Uhersko hymnu, zde je:

https://www.youtube.com/watch?v=BNQiFxfR-QA


K této látce vás poprosím, abyste mi vytvořili písemku. Stačí mi deset otázek. Pokud se vám podaří přiložit i nějaký obrázek, super. Písemku vytvořte tak, jak jste zvyklí ode mě. A tu mi, prosím, pošlete. Zajímá mě, jak se s tím popasujete.


23.3. - 27.3. 2020

Zdravím vás mládeži, jak dopadlo studium novodobé Ameriky? Vše v pořádku? Žádný problém při překladu? Já vím, neříkal jsem, ať se podělíte. Dnes to uděláme trochu jinak. Prosím, dejte mi vědět, jak se vám pracovalo a zda je vše srozumitelné.

Objasníme si pojmy jako kolonialismus či imperialismus. Podíváme se do Afriky, která byla v průběhu 19. století byla zcela probádána.

V příloze najdete zápis, který je potřeba vytisknout a probádat stejně jako bílá místa na mapě. Poprosím vás, zda byste dle přiložené mapy nerozhodli, která země si z Afriky ukrojila největší část. V druhé příloze je ústní podání původních obyvatel Konga, kde popisují příchod nevítaných návštěvníků. Pod tímto krátkým textíkem máte krátké kreativní úkoly.

A posledním bodem, který na tento týden budete mít, je správné sestavení rozhovoru s významným cestovatelem. Větší upřesnění máte v třetí příloze.

V Africe najdete také českou stopu. O koho se jedná se prosím podívejte zde:
https://www.youtube.com/watch?v=CV9EeCJWEdk.
Je tento cestovatel objevitelem Viktoriíných vodopádů? Co s nimi má společného? Zaznamenejte, zjistěte a společně se vzkazy pošlete na můj mail.


9.3. - 20.3. 2020

Dokončili jsme Viktoriánskou Anglii, vykoupili nejdražší známku světa a zbytek zápisu je za domácí úkol. Další látkou je sjednocení Itálie a Německa. Tento zápis přikládám, je potřeba vytisknout, nastudovat a založit do složky. Tohle je učivo na tento týden. Příští týden je v plánu Sever proti Jihu. Pro začátek přikládám americký leták zvoucí na dražbu. Prosím, přeložit. Dokážete vysvětlit, jaké postavení mělo černošské obyvatelstvo v tehdejší Americe? Jaká je v současnosti?

Zde je také zápis Sever proti Jihu. Prosím, mrkněte na následující krátký dokument:

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-atentatu-na-abrahama-lincolna-14-duben-152237


Sjednocení Itálie a Německa (1.1 MB)

Dražba (247.5 kB)


24.2. - 28.2. 2020

Dokončili jsme modernizaci v Evropě druhé poloviny 19. století. Druhou hodinu jsme mrkli do viktoriánské Anglie. V ní budeme ještě po prázdninách chvíli pokračovat.


17.2. - 21.2. 2020

Dokončili jsem revoluční rok 1848. Příští týden nás čeká opakování průmyslové revoluce a revolučního roku 1848. Nově jsme začali probírat modernizaci v Evropě druhé poloviny 19. století.


10.2. - 14.2. 2020

Pokračovali jsme v revolučním roku 1848 v Čechách. Pracovali jsme s dobovým tiskem. Písemně jsme zopakovali evropská národní obrození.


3.2. - 7.2. 2020

Tento týden jsme probrali začátek revoluce v roce 1848 v českých zemích. Zaměřili jsme se na dvě osoby - císaře Ferdinanda a kancléře Metternicha. Příští týden se podíváme do tehdejšího tisku.


27.1. - 31.1. 2020

Podívali jsme se, jak průmyslová revoluce zasáhla v první polovině 19. století do českých zemí. Vyzkoušeli jsme si porozumění a zapamatování textu na krátké animované ukázce z UDČN. A začali rok revolucí - 1848.


20.1. - 24.1. 2020

Začali jsme průmyslovou revoluci, vyzkoušeli jsme si rozluštit nápis v Morseově abecedě, pověděli jsme si o pracovních podmínkách 19. století, o vynálezu parního stroje a železnice. Příští týden si projdeme, jak průmyslová revoluce zasáhla do českých zemí.


13.1. - 17.1. 2020

Dokončili jsem evropská národní obrození. Písemně jsme zopakovali Napoleona a Vídeňský kongres. V pondělí uzavřeme známky za první pololetí a začneme průmyslovou revoluci.


6.1. - 10.1. 2020

Probrali jsme národní obrození v českých zemí.


16.12. - 3.1. 2020

Důkladně jsme probrali Napoleona a pokračovali jsme ke změnám v Evropě, které nastaly po tzv. Vídeňském kongresu.


9.12. - 13.12. 2019

Dokončili jsme Velkou francouzskou revoluci a přešli jsme k Napoleonovi.


2.12. - 6.12. 2019

Pokračujeme ve Velké francouzské revoluci. Písemně jsme zopakovali Marii Terezii a Josefa II.


25.11. - 29.11. 2019

Pokračovali jsme ve Velké francouzské revoluci.


18.11. - 22.11. 2019

Tento týden jsme se podívali do Ameriky, kde se odehrála válka za nezávislost, a také do Francie, kde se zase začalo revolučně žít. Dostali jsme se však pouze k Deklaraci práv člověka a občana.


11.11. - 15.11. 2019

Ukončili jsme osvícenství a přešli jsme k panovníkům působícím v českém království. Jednalo se o Marii Terezii a jejího syna Josef II. Hlavní částí hodiny bylo získat informace o nejdůležitějších reformách, které tito dva panovníci zavedli v habsburské monarchii.


4.11. - 8.11. 2019

Stále osvícenství. Dostali jsme se k nejvýznamnějším objevům této doby a příští týden se zaměříme na panovníky.


21.10. - 1.11. 2019

Začali jsme probírat osvícenství. Vysvětlili jsme si nejdůležitější pojmy a charakterizovali si toto období. Příští týden budeme pokračovat a zaměříme se na nové objevy uskutečněné v osvícenství.


14.10. - 18.10. 2019

Probrali jsme situaci v Rusku a nebezpečí číhající od Turků. Druhou hodinu jsme porovnali situaci ve Francii, Anglii a Rusku na přelomu 17. a 18. století.


7.10. - 11.10. 2019

Porovnali jsme vládu Ludvíka XIV. ve Francii a dobu vlády O. Cromwella v Anglii.


30.9. - 4.10.2019

Po opakování baroka jsme probrali jezuity, Leopoldův patent a manufaktury a volně se přesunuli do Francie za Ludvíkem XIV.