Dějepis

8. - 30.6.2020

Zdravím osmáky. Do školy se vracíte všichni, takže tady už nic neřeším. Těším se na potkávání.

1. - 5.6.2020

Uff, další týdenní výzva. Že by poslední? Uvidím se s Vámi od 8. června ve škole? Jste šikovní, stále se mnou komunikuje většina z Vás, to mě těší. Poslední výzvu jste zvládli výborně!

Dneska to bude složitější. Ve škole bych pracoval se dvěma skupinami, každá by se zaměřovala na jiné téma a pak bychom ta témata společně různým způsobem propojovali. Teď musíme, bohužel, zvládnout každé téma zvlášť, ale věřím, že to dáme. Začneme těžkým tématem českých legií v první světové válce.

Co můžete využít:

Doporučuji vše (dohromady to nezabere víc než 15 minut). Až to zvládnete, přečtěte si, co v souvislosti s legionáři aktuálně řekl jeden český politik (viz níže). Prosím, napište mně, co si o tom výroku myslíte a proč si to myslíte.

„Kladně hodnotím skutečnost, že ruská vláda nemá zájem na tom, aby nutila místní úřady stavět památníky těm českým legionářům, kteří v Rusku nikoho neosvobozovali a neudělali nic dobrého pro nejskvělejší světovou socialistickou revoluci minulého století v roce 1917 v Rusku.“

Tož tak. Do konce školního roku se ještě podíváme na ruskou revoluci 1917 (ať už společně přímo ve škole, nebo na dálku), pak ještě na důsledky první světovém války a bude to. Mějte se krásně.

25. - 29.5.2020

Poslední výzva se bez přímého kontaktu ve škole, bez vzájemné pomoci, ukázala jako hodně náročná. Jsem si toho vědom. O to větší radost mám, že jste se, aspoň někteří, pokusili, a dokonce ji úžasně zvládli. Mám radost, že jste to nevzdali, i když to třeba na první pokus úplně nevyšlo, druhý už byl super. Moc mě to těší.

Tento týden na Vás půjdu přes pocity. I pocity ale vždy vznikají na základě něčeho. Proto vás poprosím, abyste:

A pak psali o svých pocitech z výše uvedeného. Pište, jak chcete, pište, co cítíte. Nemusíte psát, můžete klidně kreslit, můžete využít myšlenkové mapy, prostě tak, jak to budete cítit. Nezapomeňte - není správně, není špatně, je to jen o vašich pocitech.

A k tomu přidám prosbu o odpověď na jednu jedinou otázku. Proč jsem vybral zrovna tuto ukázku a zrovna toto video?

Moc se těším na vše, co vymyslíte.

11. - 22.5.2020

Osmáci, fakt dobré. Díky všem, kteří jste vyřešili hádanky. Z mého pohledu ten úkol vůbec nebyl jednoduchý a vy jste ho zvládli bravurně. Díky za přemýšlení, díky, že jste dokonce dokázali udělat vtípek, opět se spojit, paráda, děláte mně radost. Tož tak.

Dvě hodiny jsme opakovali a jdeme pomalu do finále. Šest týdnů strávíme s první světovou válkou. V této fázi historie budeme mnohem víc než kdy jindy využívat různá videa (dělali bychom to i ve škole). Ne proto, abyste jejich obsah někam nesmyslně přepisovali (vždyť víte), ale videa vám pomohou lépe pochopit realitu, a hlavně souvislosti.

První výzva je výjimečně na dva týdny.

Zkusím vás vmanipulovat do situace. Představte si, že je květen roku 1914. Vy jste světově uznávanou osobností (je jedno, z jakého oboru) a na jednom místě máte před sebou státníky (císaře, předsedy vlád) z celé Evropy. A máte možnost pronést k nim řeč, ve které se je pokusíte přesvědčit, aby neřešili své spory válkou. Obsah té řeči bude to, co mě bude zajímat (poprosím o poslání).

Výzva je na dva týdny, jelikož abych takovou řeč vytvořil, musím:

  • Znát podstatu těch sporů
  • Najít něco, na co by mohli slyšet všichni, nebo aspoň většina
  • Umět to zformulovat
  • Zabrnkat na rozum i na city

Kdybychom byli ve škole, pracovali bychom úplně stejně, jen bych vás nechal ve skupinkách. A nebráním vám v tom ani teď, pokud se opět dokážete propojit, bude to znovu skvělá zpráva. Výzva je to těžká, z mého pohledu zatím nejtěžší.

O co se můžete opřít?

O bezprostřední příčinu první světové války, o atentát v Sarajevu (6 minut, Tak nám zabili Ferdinanda) - https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-byl-spachan-atentat-v-sarajevu-28-cerven-151577

Moc se těším na to, co vymyslíte. A nezapomeňte, máte na to dva týdny.

4. - 8.5.2020

Srdečně zdravím do vašich domovů. Díky všem, kteří jste zkusili Socrative. Bez chyby to zvládl jediný človíček, nebudu ho jmenovat (gratuluju, Maty), ale to vůbec není podstatné. Pohybovali jste se od bezchybného výkonu až po čtyři chyby a to je úplně OK. Všem, kteří jste se snažili, píšu pozitivní hodnotící body.

Slíbil jsem, že budeme opakovat dva týdny, a dodržím to. Aktuální opakování je zaměřeno na všechna témata, která jsme řešili od zavření škol. Zápisy zůstávají na této stránce, klidně s nimi při řešení aktuální výzvy pracujte, bez nich by to bylo hodně složité. A jednoduché to nebude ani tak. Dole na stránce, nad všemi zápisy, máte prezentaci označenou jako Hádanky.  Ta obsahuje vše, co najdete i v zápisech. Ale bacha – úplně jinak, trochu skrytě. Najdete v ní hlavně spoustu obrázků, jeden text a tak. A všechny snímky v prezentaci nějakým způsobem souvisejí s tím, co jsme od poloviny března řešili. Vaším úkolem je přijít na to, k čemu ze zápisů se konkrétní snímek vztahuje. Každý snímek prezentace má své číslo, přiřaďte k němu, prosím, pojem (událost, jméno) ze zápisu, ke kterým se vztahuje. Příklad. Kdybych vám poslal text o naší škole a součástí textu by byly tři věty o 8.A a v prezentaci by byla fotka vaší třídy, spojili byste tyto dvě věci. Kdyby fotka vaší třídy byla na snímku 8, v řešení byste uvedli 8 – třída 8.A.
A nebojte se. Ta jako při mnoha jiných úkolech, které řešíme i běžně ve škole, nemá ani tento jediné správné řešení. Může se stát, že k nějakým snímkům přiřadíte úplně jinou událost, než jsem měl na mysli já. A je to v pořádku. Cílem není dostat ode všech stejné odpovědi. Cílem je, abyste přemýšleli, k čemu se něco může vztahovat, s čím může něco souviset, a tím opakovali.

Tak snad vás to hledání bude bavit aspoň tak, jak mě bavilo vymýšlení hádanek. Hodně štěstí (nejen) při bádání.


27. - 30.4.2020

Dva měsíce do prázdnin, vnímáte to? V praxi to znamená ještě 8 našich týdenních výzev do konce školního roku. Díky všem, kteří se s nimi potýkají, lámou si pravidelně hlavu, a dokonce vymýšlejí úžasné věci. I díky tomu společně úžasně zvládáme, na dva týdny teď aktuálně zklidníme, budeme méně kreativní a vystačíme si s opakováním.

Na tento týden (do pátku, do 18.00) máte otevřený test v Socrative, Room name: MAREK8556, při přihlašování, prosím, používejte svá jména a příjmení.

Přeji hodně štěstí (nejen) při testu.

20.4. - 24.4.2020

Do konce školního roku už jenom takto, přes web. No dobrá, poradíme si s tím. Hlavní je, abyste byli v pořádku. Už se ozýváte (skoro) všichni, tak snad vše klape.

Dneska to (zase) bude o vašich názorech, pocitech, které ale samozřejmě vycházejí z nějakého poznání. Takže – mrkneme se na vědu a umění na přelomu 19. a 20. století. V zápisu dole na stránce (Věda, umění) nemáte nic víc než heslovitý výčet vynálezů a popis uměleckých směrů.

A moje výzva. Postavím vás do role fanatických obhájců. Vyberte si jeden z uvedených vynálezů (uměleckých směrů) a vytvořte jeho nominaci do soutěže „O nejdůležitější vynález v historii lidstva“ a „O nejkrásnější umělecký směr v historii lidstva“ (je jen na vás, zda zvolíte vědu, nebo umění). Způsob je také na vás – můžete jen sepsat text, můžete vytvořit model, můžete nahrát video, můžete popularizovat básní – vždyť víte, buďte jiní, jedineční. A kdyby se vám při tom v rámci možností práce na dálku podařilo dělat ve skupinkách, prokázali byste další skvělou dovednost.

Ať si vyberete cokoliv, držím vám palce a těším se na vaše zprávy. Buďte zdrávi.

13.4. - 17.4.2020

Poklona všem, kteří jste odhalili mé výmysly v namluveném videu a přišli na chyby. Super, jste šikovní!

Výzva na tento týden je skutečnou výzvou. Aspoň se domnívám, že může být náročná. Vůbec ne kvůli množství údajů, které byste měli nastudovat, ale kvůli nutnosti přemýšlet a srovnávat. Dnes se totiž zaměříme na politické strany a na hospodářství v českých zemích na přelomu 19. a 20. století.

Zde najdete informace nutné pro to, abyste mohli přemýšlet a srovnávat:

  • Náš tradiční zápis (dole na této stránce, název České země na přelomu století)
  • Náš oblíbený český lev:
  1. Politické strany – video má necelé 3 minuty - https://edu.ceskatelevize.cz/starocesi-a-mladocesi-5e441a90f2ae77328d0a6dc2
  2. Hospodářství, věda a technika – video má necelé 3 minuty - https://edu.ceskatelevize.cz/veda-a-technika-v-ceskych-zemich-po-roce-1848-5e441a91f2ae77328d0a6dca

A teď konkrétní zadání. Znovu máte na výběr. Stačí odpovědět na dvě otázky ze čtyř. Má to ale háček – vyberte si tak, aby bylo zastoupeno téma politických stran i téma hospodářské a vědecké.

TÉMA POLITICKÉ

  1. Podívejte se na politické strany, které existovaly v českých zemích na přelomu 19. a 20. století. Dal by se program některých tehdejších stran přirovnat k programu některých dnešních politických stran? Pokud ano, tak kterých, a hlavně – proč? Pro představu – sociální demokracie existovala tehdy i teď a její program se orientoval a orientuje v zásadě na podobné vrstvy společnosti. Najdete i mezi některými jinými stranami tehdy a dnes podobné rysy? Fakt hodně těžké – proto připomínám, že můžete, a nemusíte, a není správně, není špatně, důležité je chtít a pokoušet se.
  2. Druhá otázka je jednodušší – byl politický systém na přelomu 19. a 20. století demokratický? Proč ano, proč ne?

TÉMA HOSPODÁŘSKÉ

  1. České země se staly před první světovou válkou nejvyspělejší oblastí habsburské monarchie a patřily k nejvyspělejším oblastem Evropy. Je tomu tak i dnes? K důkazu potřebujeme nějaká čísla, dokážete je najít? Opět hodně těžká výzva.
  2. Spousta českých firem patřila na přelomu 19. a 20. století mezi nejvýznamnější v Evropě. Najdete i dnes příklad takových firem? A budete také umět vysvětlit, proč si to myslíte?

Pokud si nebudete vědět rady, nebojte se napsat si o konzultaci. Opět platí – můžeme si o tom povídat třeba přes Scype či jakkoliv jinak.

A pokud byste měli pocit, že jsem přestřelil, že je to fakt moc náročné a že se tím nechcete trápit, nabízím ještě jednu možnost. Pracujte pouze se zápisem a pokuste se vytvořit písemku, test s pěti až deseti otázkami – klasicky, nebo třeba přes Kahoot a pošlete mně to.  U Kahootu klidně číslo hry, rád si tu písemku „napíšu“.

Ať už si vyberete cokoliv, držím palce a přeji vše dobré.


6.4. - 10.4.2020

Znovu zdravím celou třídu. Jsem moc rád, že stále více z vás se mnou komunikuje. A zároveň chápu, když to u někoho z různých důvodů nejde.

Máme před sebou Velikonoce a kratší pracovní týden…Takže dnes zase trochu jinak. Nahrál jsem pro vás video, má něco přes 3 minuty. Obsahově se vrací k tématům, kterých jsme se dotkli od uzavření škol. A další výzva pro vás. Video jsem schválně natočil s několika chybami. Přijdete na ně? Věřím vám. Prosím, pošlete mně chyby, které jste ve videu objevili, na moji e-mailovou adresu (tvrdon@zskunup.cz).

Video najdete zde – https://www.youtube.com/watch?v=xlpirYhReVU&feature=share

Pokud se video nepřehraje po kliknutí na odkaz, stačí tento odkaz zkopírovat, vložit do prohlížeče a vše pojede.

Přeji všem pevné zdraví a hezké Velikonoce, i když budou hodně jiné…

P.S.: Vaše nápady, jak udělat hodinu dějepisu na téma vznik Rakousko-Uherska dám na web po Velikonocích. Díky, že jste přemýšleli.

30.3. - 3.4.2020

Zdravím celou 8.A. Děcka, jste skvělí, úžasně zvládáte, díky moc! Moc se mně líbí, jak přemýšlíte nad otázkami, a jsem nadšený z toho, jak se dokážete při jejich vypracování spojit a pomoct si (za to chválím úplně nejvíc).

Tento týden se posuneme do doby, ve které se změnil název státu, v němž žili naši předkové. A já mám pro vás jednu jedinou týdenní výzvu. Zkuste mně navrhnout, jak bych měl tuto látku učit, kdybychom byli ve škole. Jak bych to měl udělat, abyste vše pochopili, zapojili se, přicházeli si na věci jen s mojí mírnou pomocí. Obsah, fakta najdete v kratičkém zápisu na této stránce, úplně dole (habsburská monarchie). Má pouhých 14 řádků. Hodně vám pomůže, když se podíváte na tohle sedmiminutové video - https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/3-cervenec-den-bitvy-u-hradce-kralove-152667

Tak jak byste to udělali v roli učitele? A jako vždy – není správně, není špatně, nebojte se a navrhujte. Příští týden uděláme anonymně burzu nápadů a budeme hlasovat o nejlepší hodinu.

Nadále platí. Chcete-li cokoliv probrat podrobněji přímo se mnou, napište na mail (tvrdon@zskunup.cz), obratem si domluvíme individuální způsob spojení. Přeji vám vše dobré.

23. - 27.3.2020

Tento týden, prosím, pracujte s tématy, která jsou sdružena do jednoho poměrně krátkého zápisu (na této stránce). Kromě zápisu můžete pochopitelně využít další materiály, konkrétně:

  • Učebnici

A co s tím?

  • Poprosím o odpověď na tuto otázku.

V čem jsou si podobné a v čem se liší Rusko a Japonsko v druhé polovině 19. století. A pozor – jako tradičně – není správně, není špatně, zajímá mě, jak přemýšlíte, jak ke svému tvrzení přijdete.

  • A taky poprosím o odpověď na následující otázky. Stačí mně, když si z nich vyberete dvě, na které odpovíte, výběr je jen na vás. Pracujte s fakty (viz výše) i s pocity.
  1. Jaká je souvislost mezi průmyslovou revolucí a kolonizací?
  2. Vysvětlete bráchovi, sestře ve čtvrté třídě, co je to imperialismus.
  3. Dá se v době, o které se v tomto tématu bavíme, najít vysvětlení, proč je angličtina světovým jazykem číslo 1? No když se tak ptám, tak určitě dá – takže jaké?
  4. Kdyby se dnes pánové Holub a Livingston vydali na své objevitelské cesty, v čem by to měli stejné a co by bylo úplně jiné?

A pokud byste chtěli něco zkonzultovat podrobněji, napište na můj e-mail, domluvíme se, jak to provedeme. Můžeme využít třeba Skype nebo něco jiného, na čem se dohodneme.

Děkuji za úkoly, které jste poslali, jste hodně šikovní, Kahoot od mnohých z vás byl perfektní. Mějte se krásně, těším se na vás. Jo, a moje starší dcera vám vzkazuje, že se máte hlavně dobře vyspat.


9. - 20.3.2020

Zabývali jsme se Evropou v druhé polovině 19. století. Pracovali jsme ve skupinách a vzájemně si sdělovali zjištěné poznatky. Toto téma už opustíme.

Úkoly do 21. 3. 2020.

Přečtěte si nové téma, konkrétně občanská válka v USA. Zápis najdete na této stránce. Výjimečně využijte také učebnici, strany 88 – 89. Podívejte se na video zaměřené na vraždu amerického prezidenta Lincolna - https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-atentatu-na-abrahama-lincolna-14-duben-152237

Po přečtení zápisu a textu v učebnici:

  1. Odpovězte na 2 otázky v učebnici (strana 89, boční rámeček).
  2. V prostředí Kahoot vytvořte test s deseti otázkami na uvedené téma.

Odpovědi na otázky, prosím, pošlete na můj e-mail, budu na ně reagovat. Kahoot uložte jako veřejný, abych se k němu mohl dostat, pojmenujte ho Sever proti Jihu 8.A a k názvu přidejte svůj monogram. V případě jakýchkoliv nejasností pište na můj e-mail. Díky a hodně štěstí.