Dějepis

8. - 30.6.2020

Zdravím šesťáky. Protože do školy přijde většina z vás, tak teď už jen představa o tom, co budeme dělat.

  1. Povídat si. O tom, jak jste všechno zvládli. O tom, co se (nejen) v dějepise během té podivné výuky povedlo, a co ne.
  2. Učit se.
  1. Pořešíme gladiátorské zápasy, hezké video k tomuto tématu najdete tady - https://www.youtube.com/watch?v=wlaXwiXjOIo
  2. Budeme hledat vlastnosti, které by měl mít dobrý císař, a budeme mezi těmi římskými vybírat nejlepšího a nejhoršího. Vlastnosti, které vybereme přímo ve třídě, sem později dopíšu.
  1. Tak pokud zůstanete doma, můžete mrknout na video. A až tady najdete vlastnosti, ke kterým jsme dospěli u císařů, můžete na jejich základě zkusit splnit výše uvedené. Anebo ani na nic čekat nemusíte, můžete si ty vlastnosti určit sami a volbu nejlepšího a nejhoršího císaře zdůvodnit.
  2. Zápis k oběma tématům najdete na této stránce.

Ať se vám všem daří – ať už jste ve škole, nebo doma.

1. - 5.6.2020

Uff, další týdenní výzva. Že by poslední? Uvidím se s Vámi od 8. června ve škole? Jste šikovní, stále se mnou komunikuje většina z Vás, to mě těší.

Tento týden si opět můžete vybrat ze dvou možností. Vše vychází z krátkého zápisu (15 řádků, najdete ho na této stránce). V zápisu se objevují tři postavy: Tiberius Gracchus, Gaius Gracchus (bráchové) a diktátor (vy už víte, co to slovo znamená) Sulla.

První možnost:

Kdyby ti bráchové byli pohádkovou postavou, kterou? A proč ? Kdyby Sulla byl pohádkovou postavou, kterou? A proč?

Kdyby ti bráchové učili v naší škole, který předmět by to byl? A proč? Kdyby Sulla učil v naší škole, který předmět by to byl? A proč?

Kdyby se ti bráchové proměnili ve zvíře, které by to bylo? A proč? Kdyby se Sulla proměnil ve zvíře, které by to bylo? A proč?

Druhá možnost:

Tiberius Gracchus, Gaius Gracchus a Sulla žili v době, pro kterou bylo typické, že část lidí byla bohatá a velká část lidí v té době hodně zchudla. Tiberius Gracchus a Gaius Gracchus navrhli řešení, jak tu situaci změnit. Mohlo by to řešení, které vymysleli, být použitelné i v dnešní době? Ať už si o tom myslíte cokoliv, zkuste, prosím, vysvětlit, proč si to myslíte.

Tož tak. Do konce školního roku se ještě podíváme na gladiátory (ať už společně přímo ve škole, nebo na dálku), pak ještě na císaře a bude to. Mějte se krásně.

25. - 29.5.2020

Zdravím do vašich domovů, chat, chalup, zahrad a jsem tady s další týdenní výzvou. Ta minulá patřila k těm méně tvůrčím, je tedy čas probudit opět vaši kreativitu.

Tematicky se budeme držet punských válek. Základ najdete v zápisu na této stránce (má pouhých 14 řádků), případně se můžete podívat na některé z řady videí o punských válkách (osobně doporučuji tohle - https://www.youtube.com/watch?v=NarVjXNazKY – má 8 minut).

Tak a teď co s tím. Nabízím několik možností, stačí vybrat si jednu, která vás bude nejvíc bavit a která vám vyhovuje.

  1. Vytvořte plakát, který pozve na film Punské války do kin. Můžete kreslit, využít grafické programy, cokoliv. Ale pozor – nejde jen o samotný plakát, ale o to, abyste na plakátu dokázali zachytit podstatu punských válek. Je to podobné, jako když jsme tvořili třeba logo nebo slogan. Na malém prostoru vystihnout podstatu je těžké, ale když to zvládnete, můžete si být jistí, že tématu dokonale rozumíte. Nebojte se toho.
  2. Zkuste totéž jako v prvním případě, ale udělejte to jako obal pro PC hru.
  3. Zkuste totéž jako v prvním případě, ale udělejte to jako obálku historické knihy.
  4. Pokuste se téma punských válek zpracovat jako krátkou pohádku. A protože pohádky končí vždy dobře, což u válek neplatí, zpracujte téma jako krátkou pohádku pro nedobré děti. Můžete popustit uzdu fantazii, ale měla by vycházet z faktů.

A kdyby někdo chtěl, může si navíc vybrat i jeden z úkolů, který propojí punské války s dvěma dalšími předměty.

  1. V češtině aktuálně probíráte větné členy. Dokážete v zápisu o punských válkách najít slovo, které je přívlastkem shodným?
  2. Dokážete punské války vyjádřit nějakým matematickým příkladem, slovní úlohou?

Moc se těším, co vymyslíte.


18. - 20.5.2020

Opět díky všem, kteří makají. Ocenění pro všechny, kteří zvládli i poslední výzvu. Dvojnásobné ocenění pro všechny, kteří si ze dvou možností vybrali tu těžší. A trojnásobné pro ty, kteří zvládli oboje, aniž by je k tomu někdo nutil. Poklona!

Další týdenní výzvu máte tentokrát přímo v příloze se zápisem látky (rozmach římské republiky). Přesněji – výzev je přímo v textu víc. Opět si můžete vybrat, kterou chcete splnit. Hodně štěstí.

11. - 15.5.2020

Posílám pozdrav všem z 6.A. Díky všem, kteří jste zkusili Socrative. Pohybovali jste se od bezchybného výkonu až po šest chyb, ale to vůbec není podstatné (test obsahoval velké množství látky a byl náročný). Důležité je, že řada z vás si to zkusila víckrát, zlepšovala se. Navíc je vidět, že jste pracovali fakt sami, a tím se ujišťovali, co vám jde, co úplně ne. Všem, kteří jste se snažili, píšu pozitivní body.

Jdeme dál. Šest týdnů strávíme ve starověkém Římě. V týdenní výzvě máte na výběr ze dvou možností.

  1. Tento úkol je nepatrně náročnější než druhý, je víc tvůrčí. Spojíme češtinu s dějepisem. Podle pověstí byli zakladateli Říma Romulus a Remus. Seznamte se s pověstí, najdete ji třeba tady - https://edu.ceskatelevize.cz/zalozeni-rima-5e441f12d76ace2c451de168 (má 6 minut) a pokuste se napsat životopis Romula a Rema (každého zvlášť). Vypadá to složitě, ale jde o nápad, o vaši tvořivost. Vzor, jak psát životopis, najdete třeba tady - https://www.profesia.cz/napsat-zivotopis/?gclid=EAIaIQobChMIpZ36l9Gh6QIVhoXVCh0-FALrEAAYAiAAEgJoyfD_BwE

  2. Projděte si zápis, najdete ho na této stránce, a odpovězte si na osm testových otázek (také je najdete na této stránce). Test, prosím, pošlete.

Pokud si vyberete první možnost, doporučuji přečíst si ještě zápis. Pokud si vyberete druhou možnost, doporučuji podívat se ještě na výše uvedené video.

Samozřejmě nikomu nebráním zkusit oboje.

Těším se, co vymyslíte.

4. - 8.5.2020

Děcka, moc díky za vyřešené hádanky. Často jste v nich našli věci, které ani mě při tvorbě nenapadly. Perfektní!!!

Na tento týden (do pátku, do 18.00) máte otevřený test v Socrative. Test zahrnuje období celého Řecka. Opět nejde o to mít ho bez chyby, ale učit se. Klidně zkuste z hlavy, klidně zkuste s poznámkami, je to jen na vás. Aplikaci Socrative znáte, takže jen pro jistotu. Přihlašujete se zde - https://b.socrative.com/login/student/ - zadáte Room name: MAREK8556. Při přihlašování, prosím, používejte svá jména a příjmení. No a pak už je to jen na vás.

Přeji hodně štěstí (nejen) při testu.

27. - 30.4.2020

Dva měsíce do prázdnin, vnímáte to? V praxi to znamená ještě 8 našich týdenních výzev do konce školního roku. Díky všem, kteří se s nimi potýkají, lámou si pravidelně hlavu, a dokonce vymýšlejí úžasné věci.

A tady je první z osmi zbývajících výzev. Potřebujete k ní zápis Řecká kultura (dole na stránce) a prezentaci s názvem Hádanky (také dole na stránce). A co s tím? Zápis si přečtěte, nechte si ho na obrazovce puštěný (nebo si ho vytiskněte a dejte před sebe, jak je libo) a otevřete si prezentaci. Ta obsahuje vše, co najdete i v zápisu. Ale bacha – úplně jinak, trochu skrytě. Najdete v ní obrázky, texty, dokonce i reklamní slogan. A všechny snímky v prezentaci nějakým způsobem souvisejí s kulturou a vědou v antickém Řecku. Vaším úkolem je přijít na to, k čemu ze zápisu se konkrétní snímek vztahuje. Každý snímek prezentace má své číslo, přiřaďte k němu, prosím, pojem (událost, jméno) ze zápisu, ke kterým se vztahuje.

Příklad. Kdybych vám poslal text o naší škole a součástí textu by byly tři věty o 6.A a v prezentaci by byla fotka vaší třídy, spojili byste tyto dvě věci. Kdyby fotka vaší třídy byla na snímku 8, v řešení byste uvedli 8 – třída 6.A.

Tak snad vás to hledání a objevování bude bavit. Hodně štěstí (nejen) při bádání.

20. - 24.4.2020

Do konce školního roku už jenom takto, přes web. No dobrá, poradíme si s tím. Hlavní je, abyste byli v pořádku. Už se ozýváte (skoro) všichni, tak snad vše klape.
Dneska se mrkneme na starořecké olympiády. Nebudeme moc řešit fakta, čísla a další údaje. Pokud chcete, najdete je v povídání o olympiádách, které jsem pro vás připravil, máte ho na této stránce dole. Využít můžete třeba i tohle video - https://edu.ceskatelevize.cz/staroveke-olympijske-hry-5e441eb8d76ace2c451dde28. Nebo spoustu dalších materiálů, které si určitě vyhledáte, pokud vás tohle téma bude bavit.

Kdybychom se mohli vidět, pracovali bychom s tímto tématem tak, že bychom si nějaké disciplíny starořeckých olympiád zkoušeli. A to je v podstatě moje volnější výzva na tento týden. Přečtěte si o starořeckých olympiádách, podívejte se na nějaká videa. A pokud to jde a budete mít chuť, některou z těch disciplín si fakt zkuste. Když se u toho vyfotíte, případně natočíte video a dokážete mně ho poslat, budu nadšen. Ale je to jen na vás, není to povinnost.

A pokud se chcete pustit do nějakého teoretického úkolu, můžete si vybrat jeden z několika níže uvedených.

  1. Zkuste napsat 10 slov, která v souvislosti se starořeckými olympiádami považujete za nejdůležitější.
  2. Zkuste vytvořit myšlenkovou mapu – co se vám honí hlavou, když čtete texty o starořeckých olympiádách a sledujete videa?
  3. Která z disciplín starořeckých olympiád se vám nejvíc líbí a proč? A kterou byste nejraději z programu vyřadili a proč?
  4. Pochází z okresu Uherské Hradiště někdo, kdo na novodobých olympijských hrách získal nějakou medaili?

Ať si vyberete cokoliv, držím vám palce a těším se na vaše zprávy. Buďte zdrávi.



13.4. - 17.4.2020

Poklona všem, kteří jste odhalili mé výmysly v namluveném videu a přišli na chyby. Super, jste šikovní! A jen tak na okraj – kdo by to řekl, že najdeme souvislost mezi starověkým Řeckem, házenou a královským městem Uherským Hradištěm!

Ani výzva na tento týden by neměla být složitá. Už víme, že když se dva perou, třetí se směje. Když se Sparta a Athény nepohodly, využila toho Makedonie. A právě Makedonie a její dva králové, Filip a Alexandr, nás budou aktuálně zajímat. Studijním materiálem je zápis (najdete ho dole na této stránce – nástup Makedonie, případně učebnice).

Naposledy jsem zkoušel já vás, teď můžete zkoušet vy mě. A máte dokonce na výběr, můžete zvolit možnost jedna, nebo možnost dvě.

MOŽNOST PRVNÍ.

Zkuste vytvořit písemku (test) s pěti až deseti otázkami na uvedené téma. Pracujte se zápisem. Místo písemky můžete zkusit vytvořit test i v Kahootu a poslat mně číslo hry, rád si zahraju. U této možnosti tvoříte buď písemku, nebo Kahoot, stačí jedno.

MOŽNOST DRUHÁ

  1. Pracujte s pojmy, jmény, událostmi v zápisu tak, abyste vytvořili logickou řadu s jedním vetřelcem. V logické řadě budou čtyři slova, která spolu souvisí, a jeden vetřelec, který tam nepatří. Příklad z minulé látky: Sparta – Athény – peloponéská válka – bitva u Marathonu – zánik demokracie (Sparta a Athény spolu vedly peloponéskou válku, po této válce zanikla v Řecku demokracie. Nepatří sem bitva u Marathonu, protože byla součástí řecko – perských válek).
  2. Vysvětlete slovní spojení rozetnout gordický uzel (pomůže vám učebnice).

U této možnosti se pokuste splnit oba úkoly.

A pokud by chtěl někdo víc, najde tady pěkné video o Alexandru Makedonském.

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12135864132-alexander-veliky/

A jen pro připomenutí. Chcete-li vše probrat podrobněji přímo se mnou, napište na mail (tvrdon@zskunup.cz), obratem si domluvíme individuální způsob spojení. Drží vám palce.


6.4. - 10.4.2020

Znovu zdravím celou třídu. Jsem moc rád, že stále více z vás se mnou komunikuje. A zároveň chápu, když to u někoho z různých důvodů nejde.

Máme před sebou Velikonoce a kratší pracovní týden…Takže dnes zase trochu jinak. Nahrál jsem pro vás video, má něco přes 3 minuty. Obsahově se vrací k tématům, kterých jsme se dotkli od uzavření škol. A další výzva pro vás. Video jsem schválně natočil s několika chybami. Přijdete na ně? Věřím vám. Prosím, pošlete mně chyby, které jste ve videu objevili, na moji e-mailovou adresu (tvrdon@zskunup.cz).

Video najdete zde - https://youtu.be/hwaLeeTDEUs

Přeji všem pevné zdraví a hezké Velikonoce, i když budou hodně jiné…

30.3. - 3.4.2020

Moc zdravím 6.A a věřím, že jste všichni v pořádku. Díky moc všem, kteří se mnou pravidelně komunikujete. Kdyby tento způsob nevyhovoval, prosím, dejte vědět, s každým z vás můžu komunikovat i individuálně (můžu vám zavolat na mobil, můžeme se spojit – třeba přes Skype, Messenger). Nechci vám ale za této situace žádný z těchto způsobů nutit, pokud chcete něco jinak, prosím, řekněte si. Jen znovu připomínám, že to, co si sem dáváme, je jakýsi orientační průvodce.

Na tento týden mám pro vás dvě výzvy.

Výzva první. Athénský politik Perikles považoval za součást demokracie pečovat o lidi, kteří se dostali do nesnází. Troufnete si navrhnout opatření, která by Perikles mohl využít, kdyby žil právě v těchto dnech?

A výzva druhá. Když se dva perou, třetí se směje. Najdete souvislost tohoto přísloví s řecko – perskými válkami?

Nemáte-li sílu nebo možnosti řešit obě výzvy, vyberte si jednu z nich. Pomoci v řešení vám může, mimo jiné, zápis na této stránce.

A opačně – zajímají vás řecko - perské války? Zajímají vás podrobnosti jednotlivých bitev? Zajímá vás, jakou výzbroj používaly tehdejší armády? Zajímá vás spousta dalších věcí, máte náladu pohrát si s tímto obdobím dějin? Také v tomto případě vám může pomoci zápis, který obsahuje další výzvy (DOBROVOLNÉ), nebo třeba tohle video s bitvou u Marathonu - https://www.youtube.com/watch?v=eeQnyGPyxNM

Chcete-li vše probrat podrobněji přímo se mnou, napište na mail (tvrdon@zskunup.cz), obratem si domluvíme individuální způsob spojení. 

23. - 27.3.2020

Tento týden se, prosím, zabývejte řeckými městskými státy Sparta a Athény. Informační zdroje, které můžete využít, jsou tyto:

Abyste mohli pracovat s následujícími úkoly, stačí vám kterýkoliv z uvedených zdrojů, nemusíte využít všechny, vybírejte, jak vám vyhovuje.

A co s tím?

Můžete volit z následujících úkolů, opět není nutné splnit všechny.

  • Pokuste se vytvořit facebookové stránky těchto městských států (nikoliv skutečně, stačí ve Wordu, v odrážkách, jakkoliv, můžete je i namalovat, a když to bude možné, udělat scan – prostě podle vašich aktuálních možností, chuti apod.). Udělejte stránky tak, aby vynikly ty největší rozdíly mezi oběma státy.
  • Vyberte si, ve kterém z těchto států byste žili raději. Svoji volbu dobře zdůvodňujte, pracujte s fakty, ale klidně i s pocity, a to vše použijte ve svém zdůvodnění.

Něco navíc?

  • Jo, máme. A je jen na vás, jestli to chcete využít, zkusit.
  • Pokud si otevřete zápis, obsahuje obvyklou část – CO JE DOBRÉ ZNÁT, UMĚT, VĚDĚT, POCHOPIT – když si na otázky v této části v pohodě dokážete odpovědět, jste za vodou a rozumíte podstatě.
  • Popřemýšlejte nad tím, jestli demokracie může fungovat i v takové situaci, kterou právě prožíváme. Kdo tenhle úkol zvládne, je borec!
  • Pokud chcete, můžete si zkusit napsat písemku, najdete ji na této stránce, a sami si ji na základě toho, co máte k dispozici, zkontrolovat, nebo mně ji poslat, pokud si někde nebudete jisti.

A pokud byste chtěli něco zkonzultovat podrobněji, napište na můj e-mail, domluvíme se, jak to provedeme. Můžeme využít třeba Skype nebo něco jiného, na čem se dohodneme.

Mějte se krásně, těším se na vás.

9. - 20.3.2020

Zabývali jsme se řeckými bájemi a pověstmi, k tomuto tématu se dostaneme po návratu do školy. Do pátku 20.3. si přečtěte první tři témata, která souvisejí s řeckými dějinami. Můžete využít zápis i učebnici (strany 86 – 91) a pokuste se na základě přečteného textu odpovědět na níže uvedené otázky. Budete-li chtít, můžete odpovědi poslat na můj e-mail (budu moc rád). A kdyby se někdo doma moc nudil, najde na této stránce dobrovolný úkol.

Spojení Achillova pata pochází z temného období řeckých dějin, ale používá se stále. Vysvětli, co znamená, když řeknu, že každý člověk má svou Achillovu patu?

Vysvětli, proč slovní spojení „trojský kůň“ znamená symbol skrytého nebezpečí.

Když dostaneš danajský dar, bude to dar, který ti pomůže, nebo ublíží? Své tvrzení vysvětli.

Hledáme událost z řeckých dějin. Nejdůležitější příčinou vedoucí k námi hledané události byl nedostatek zemědělské půdy a zároveň snaha získat potřebné suroviny (kovy, dřevo). O které události je řeč?

Když o někom dnes řeknu, že je tyran, bude to spíš pochvala, nebo víc nadávka? Jak označení tyran souvisí s řeckými dějinami?

Kdo to byli Kyklópové a čím se zapsali do dějin?

  1. Polis je označení pro:
  1. Řeckou bohyni krásy
  2. Svět řeckých bohů
  3. Svět řeckých smrtelníků
  4. Řecké městské státy


  1. Doplňte vynechané slovo. Řekové se sami označovali jako Helénové a svoji zemi nazývali ……


  1. Vládcem všech bohů byl ………………………….. a sídlil stejně jako všichni bohové na ………………



  1. Nejvyšší řecká bohyně a manželka nejvyššího boha se jmenovala …………………………………………..