Chemie

8.6.2020 - 26.6.2020

Ahoj, osmáci. S některými z vás se v pondělí 8.6. potkáme ve škole, už se těším. V následujících týdnech bych ráda zopakovala to nejdůležitější z výuky na dálku, rozdala chybějící materiály těm, kteří o ně projeví zájem a dobrala oxidy a sulfidy. Pak už nás budou čekat hlavní prázdniny. V září se vrhneme na další chemické názvosloví.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Začneme znovu opakováním. 

Vyčísli následující chemické rovnice 2020.doc (24.5 kB)


2) Podívejte se na výuková videa o názvosloví oxidů a sulfidů

https://www.youtube.com/watch?v=REcRA70hG1Y

https://www.youtube.com/watch?v=V1cNRQxdycU

https://www.youtube.com/watch?v=zF4DRz3RAT8

https://www.youtube.com/watch?v=JwSBdHsQJZg


Zapisujte si postupně do sešitu a procvičujte. Umíte koncovky - ný, - natý?


3) Můžete procvičovat dál...

Oxidy 2020.doc (24 kB)

OxidyB 2020.doc (23.5 kB)


Mějte se krásně. Pěkné prázdniny. Růžena Hlůšková


1.6.2020 - 5.6.2020

Ahoj, osmáci, prázdniny jsou za dveřmi a blíží se i doba, kdy se možná s některými uvidíme ve škole. Děkuji všem, kteří v minulém týdnu vyzkoušeli test na Socrative i těm, kteří vyčíslovali chemické rovnice. Výborně. Jsem ráda, že píšete, posíláte, prostě komunikujete. Tento týden už zabrousíme do "opravdové chemie" a začneme se zabývat chemickým názvoslovím.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Začneme znovu opakováním. Pokuste se vyčíslit tyto chemické rovnice a pošlete mi je ke kontrole. Poskytnu vám zpětnou vazbu a poradím vám, pokud si nebudete s něčím jistí.


2) Podívejte se na dvě výuková videa o chemickém názvosloví https://www.youtube.com/watch?v=U5dGwRcLHDc&list=TLPQMzAwNTIwMjC-3M8wZ8aPcw&index=4 https://www.youtube.com/watch?v=jSlvljAmgTA&list=TLPQMzAwNTIwMjC-3M8wZ8aPcw&index=5 a udělejte si z nich zápis do sešitu. Zvýšenou pozornost věnujte tabulce s koncovkami - ný, - natý. Koncovky se naučte.


3) A ještě dobrovolný úkol. Zkuste na internetu najít informace o prof. Emilu Votočkovi, průkopníkovi českého chemického názvosloví. Vymyslete způsob, jakým byste o něm informovali ostatní spolužáky, učitele nebo klidně širokou veřejnost. Pokuste se o zajímavé a neotřelé zpracování tohoto úkolu. Výsledky své práce mně pošlete. Klidně se můžete domluvit i s někým dalším a úkol zpracovávat ve skupině.


Těším se na vaše emaily. Mějte se krásně. Růžena Hlůšková


25.5.2020 - 29.5.2020

Ahoj, osmáci, jak se vám vede? Chci poděkovat všem, kteří v tomto týdnu poslali ukázky toho, jak vyčíslovali chemické rovnice i těm, kteří odhalovali chybičky v přesmyčkách. Výborně. Tento týden budeme trošku opakovat a dále procvičovat vyčíslování chemických rovnic.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Začneme opakováním. Tento týden (do pátku 29.5., do 18:00) máte otevřený test v Socrative. Test je zaměřený na opakování alkalických kovů. Test vyzkoušejte. Klidně můžete použít své poznámky nebo učebnici. Nevadí mi to. Aplikaci Socrative znáte, takže jen pro jistotu. Přihlašujete se zde - https://b.socrative.com/login/student/ - zadáte Room name: WXQSUGQ. Při přihlašování, prosím, používejte svá jména a příjmení. Tak hodně štěstí.


2) Minulý týden jsme začali vyčíslovat chemické rovnice. Pro některé to bylo možná obtížné, ale většina z vás psala, že se jim poměrně dařilo. Výborně. Ve vyčíslování budeme pokračovat. Tak hurá, vyčíslujte. Vyčíslené rovnice vyfoťte a pošlete mi je. Poskytnu vám zpětnou vazbu. Jsem také připravena vám s rovnicemi pomoci.

POZOR: Chyba v zadání - v první rovnici má být H3PO3. Opravte si to.


3) A ještě jeden dobrovolný úkol. Zkuste na internetu najít 5 chemických rovnic a připravit je pro své spolužáky jako malou písemnou práci. Pošlete mi je. Nejzdařilejší písemečky sem v příštím týdnu vložím pro ostatní. Úkol má ale podmínku. Rovnice musíte také sami vyčíslit a poslat mně i vyčíslení. Jednička vás v tom případě určitě nemime.


Těším se na vaše emaily. Mějte se pěkně. Růžena Hlůšková


18.5.2020 - 22.5.2020

Ahoj, osmáci, jak se máte? Čas nám letí a pomalu směřujeme k prázdninám. Hurá. Stále chválím ty, kteří posílají  splněné úkoly, kteří komunikují. Výborně. Tento týden se zaměříme na novou látku. Podíváme se na chemické rovnice a jejich vyčíslování. Jedná se o těžké učivo a vysvětlovat ho přes internet je velmi složité. My to ale zvládneme. Uvidíte.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Začneme dobrovolným úkolem. V minulém týdnu jsme řešili přesmyčky na kovy (pro ty, kteří v minulém týdnu neluštili, jsou odkazy níže). Většina z vás mně je ale poslala. Díky. Na vyřešené přesmyčky se teď podívejte a zkuste odhalit dvě chybičky, které v nich jsou. Našli jste je? Super. Pošlete mi je do emailu. Odměním vás.


2) A začínáme s vyčíslováním chemických rovnic. Podívejte se na výuková a procvičovací videa https://www.youtube.com/watch?v=OsZ9lGrXYhM  https://www.youtube.com/watch?v=he9UBHo0kZ4 https://www.youtube.com/watch?v=yKQz9W5yUTk a udělejte si z nich zápis do sešitu. Od druhého videa se pokuste vyčíslovat rovnice sami a potom si vyčíslení zkontrolovat. Kdo bude potřebovat něco zkonzultovat, ráda mu poradím. Pošlete mi fotečku vašeho zápisu v sešitu.

Více toho tento týden dávat nechci. Příští týden se zaměříme na další procvičování chemických rovnic. Neztrácejte naději. I rovnice zvládneme. Těším se na vaše emaily. Mějte se pěkně. Růžena Hlůšková


11.5.2020 - 15.5.2020

Ahoj, osmáci, jak se vám vede? Nejprve bych chtěla moc pochválit ty, kteří poslali fotky různých kovů z vašich domácností, přemýšleli nad rozbitým rtuťovým teploměrem, vytvářeli pro ostatní přesmyčky a skrývačky apod. Výborně. Tento týden se zaměříme na další kovy, tentokrát na kovy budoucnosti.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Začneme opakováním. Využijeme k němu právě materiály, které vytvořili vaši spolužáci a spolužačky. Pokud chcete, pošlete mi fotky vyřešených úkolů. Odměním vás.


2) Podívejte se na výukové video o kovech budoucnosti https://www.youtube.com/watch?v=ZHZgwynSdew a udělejte si z něho zápis do sešitu. Toto učivo najdete také v učebnici na stranách 74 a 75.

3) Pokud chcete, vytiskněte a vyplňte pracovní list o kovech budoucnosti. Pošlete mi ho. Ráda vám poskytnu zpětnou vazbu.


4) Vyzkoušejte si své znalosti o vzácných kovech  https://www.skolasnadhledem.cz/game/1803 a napište mi, jak se vám vedlo.

5) A dobrovolný úkol? Zkuste vymyslet úplně nový kov. Takový, jaký lidstvo nezná. Pojmenujte ho, napište jaké bude mít vlastnoti a k čemu by se mohl používat.


Těším se na vaše emaily. Mějte se pěkně. Růžena Hlůšková


4.5.2020 - 8.5.2020

Ahoj, osmáci, jak se máte? Užili jste si prodloužený víkend? Znovu děkuji všem, kteří posílají dobrovolné úkoly, vyplněné pracovní listy, osmisměrky, prezentace, fotky z domácích experimentů apod. Potěšili mě i ti, kteří mi poradili s uhašením skladu, ve kterém je uskladněný sodík. Výborně. Tento týden budeme pokračovat v povídání o kovech. Zaměříme se na nejpoužívanější kovy na Zemi. Které to asi budou? Tipněte si.


Na čem můžete pracovat doma?


1) Začneme prvním dobrovolným úkolem. Podívejte se doma, vyfotografujte a pošlete mi fotky různých kovů, které najdete ve svých domácnostech. Pokuste se určit, o které kovy se jedná. Jednička vás nemine.

2) Podívejte se na výukové video o nejpoužívanějších kovech na Zemi https://www.youtube.com/watch?v=EtIX6pmhZ7Q a udělejte si z něho zápis do sešitu. Jakou formu zápisu zvolíte, je jen na vás. Klidně vše zapište do přehledné tabulky, udělejte si prostý zápis apod. Využít můžete také učebnici. Příslušná kapitolka je na stranách 70 až 73.

3) Pokud chcete, prohlédněte si ještě další video, tentokrát o výrobě surového železa a oceli https://www.youtube.com/watch?v=b3BOMfH7Dbc

4) Vyzkoušejte si své znalosti o kovech a napište mi, jak se vám vedlo. http://https://www.skolasnadhledem.cz/game/1801  https://www.skolasnadhledem.cz/game/1802

4) A ještě jeden dobrovolný úkol. Zkuste vytvořit pro své spolužáky buď přesmyčky nebo skrývačky s názvy kovů ve větách a pošlete mi je.


Těším se na vaše emaily. Mějte se krásně. Růžena Hlůšková


27.4.2020 - 1.5.2020

Ahoj, osmáci, jak se vám daří? Minulý týden jste mi udělali radost, protože mnoho z vám dokázalo pomocí indicií odhalit skupinu, album a píseň, která se jmenuje stejně, jako arsenik jiným názvem. Výborně.  A teď si dáme trochu chemie. Tento týden začneme probírat kovy. Zaměříme se nejprve na ty, které jsou tak měkké, že se dají krájet nožem.


Na čem můžete pracovat doma?


1) Na stranách 68 až 70 (jen kousek) v učebnici najdete zajímavosti o alkalických kovech a kovech alkalických zemin (budou se vám hodit při zpracování dalších úkolů).

2) Podívejte se na výuková videa o I.A a II.A skupině PSP https://www.youtube.com/watch?v=xTzsx1I19Jk  https://www.youtube.com/watch?v=1-GEWL2kOOM https://www.youtube.com/watch?v=qwfG--m1JjM a udělejte si z nich krátký zápis do sešitu. Ten si můžete doplnit také o další zajímavosti, které o těchto kovech zjistíte (v učebnici, na internetu, při opakování apod.)

3) Pokud máte možnost, vytiskněte si pracovní list (najdete ho níže), vyplňte ho a nalepte do sešitu. Pokud tuto možnost nemáte, dám vám pracovní list po návratu do školy. Můžete mi vyplněný pracovní list poslat. Dám vám zpětnou vazbu a poradím s případnými nejasnostmi.

4) Vyzkoušejte si své znalosti o alkalických kovech a kovech alkalických zemin a napište mi, jak se vám vedlo.  https://www.skolasnadhledem.cz/game/1800

5) A dobrovolný úkol? Zkuste vytvořit pro své spolužáky křížovku na téma alkalické kovy a kovy alkalických zemin. Nezapomeňte, že křížovka musí obsahovat i text, podle kterého budou spolužáci křížovku vyplňovat. V příštím týdnu nejlepší křížovky zveřejním a autory odměním jedničkou.

Těším se na vaše emaily.

6) A kdo mi poradí, čím bych měla hasit požár skladu, kde je uložený sodík? Vodou to asi nebude, že?


Mějte se pěkně. Růžena Hlůšková



20.4.2020 - 24.4.2020

Ahoj, osmáci, jak se máte? Děkuji všem, kteří posílají dobrovolné úkoly, vyplněné pracovní listy, osmisměrky, prezentace, fotky z domácích experimentů apod. Děláte mi velkou radost. A teď si dáme trochu chemie. Tento týden budeme zkoumat polokovy. Že je neznáte? Myslím, že jste o nich už slyšeli, ale nevíte, že se jim říká právě tak. Viděli jste někdy solární panely, mikročipy nebo silikonové dudlíky? No, vidíte.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Kdo chce, může začít opakováním. Přikládám jednu osmisměrku + řešení. Připravila ji pro vás jedna vaše spolužačka. Moc ji chválím.


2) Na stranách 64 až 67 v učebnici, najdete zajímavosti o polokovech.

3) Podívejte se na výukové video o polokovech https://www.youtube.com/watch?v=9HurJySsgLc a udělejte si z něho krátký zápis do sešitu

4) Vyzkoušejte si své znalosti o polokovech https://www.skolasnadhledem.cz/game/1799 a napište mi, jak se vám vedlo.

5) A dobrovolný úkol? Tentokrát propojíme chemii se světem hudby. Jedničku získají ti, kteří najdou českou skupinu, název písně a alba, na kterém tato píseň zazněla. A jakou skupinu, píseň a album hledáme? Indicie jsou zde:

  • jiný název pro arsenik
  • červen 1998
  • Český slavík 2006
  • zpěvák Václav B.

Těším se na vaše emaily. Mějte se moc hezky.


14.4.2020 - 17.4.2020

Ahoj, osmáci, užíváte si Velikonoce? Děkuji všem, kteří mně zaslali úkoly a kteří se mnou komunikují. Přibývá vás. Prezentace na halogeny se většině moc povedly. Tento týden dokončíme učivo o nekovech. Zaměříme se na uhlík, síru a fosfor. Hlavně poslední jmenovaný prvek je velmi zajímavý i nebezpečný.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Na stranách 50 a 51 v učebnici, najdete informace o uhlíku. Seznamte se i se zápisem o uhlíku (najdete ho níže). Na základě informací doplňte pracovní list. Pokud chcete, zkuste si doma vytvořit jednoduchý elektrický obvod a přesvědčte se o tom, že tuha vede elektrický proud (návod najdete na str. 50). Těším se na vaše fotografie a komentáře. Odměním je jedničkou, stejně jako správně vyplněný pracovní list.

2) Seznamte se s chemickými prvky sírou a fosforem a podívejte se na zajímavá videa o výskytu, vlastnostech a využití síry a fosforu https://www.youtube.com/watch?v=wlwsEzE5sZc, https://www.youtube.com/watch?v=oJIAB3t1OnU, https://www.youtube.com/watch?v=4HGUkOy7E5k

Pokud budete chtít, najděte si obrázky, jak vypadají lidé, kteří byli zasaženi bílým fosforem. Jsou to ale obrázky drastické. Zamyslete se nad tím, zda by měly být používány bomby s bílým fosforem.

3) Prověřte si své znalosti o uhlíku, síře a fosforu https://www.skolasnadhledem.cz/game/1796 https://www.skolasnadhledem.cz/game/1795 a napište mi, jak se vám vedlo.

4) A opět tady máme ještě něco navíc. Vytvořte osmisměrku o uhlíku, síře a fosforu. Pošlete mně ji i se správným řešením a jednička vás nemine. Nejlepší osmisměrky zveřejním v příštím týdnu. Mějte se hezky.


6.4.2020 - 8.4.2020

Ahoj, osmáci, posílám vám pozdrav v této předvelikonoční době. Protože nás čeká zkrácený týden (čtvrtek a pátek jsou prázdniny), bude i učení méně. 


Na čem můžete pracovat doma?

1) Pročtěte si v učebnici kapitolku o halogenech (str. 36 a 37) - skeny stran najdete níže.

2) Pokud máte možnost, vytiskněte a nalepte si zápis do sešitu (kdo tuto možnost nemá, dám mu zápis po návratu do školy).

3) Vyzkoušejte si své znalosti o halogenech https://www.skolasnadhledem.cz/game/1792 a napište mi, jak se vám vedlo.

4) A opět tady máme něco navíc - dobrovolný úkol. Vytvořte prezentaci o halogenech, doplňte ji obrázky a odkazy na zajímavá videa o halogenech a pošlete mně ji. Jednička vás nemine. Pěkné Velikonoce.


Halogeny 1.pdf (331.1 kB)

Halogeny 2.pdf (309.47 kB)

Halogeny zápis.pdf (188.18 kB)


30.3.2020 - 3.4.2020

Ahoj, osmáci, zdravím vás ze školy. Je tady podivné ticho. Už se na vás těším. V tomto týdnu se v chemii zaměříme na vzduch, tedy na dusík, kyslík a ostatní plyny. Opět si budete moci také trochu zaexperimentovat. Stále platí, že pokud potřebujete pomoc, neváhejte a kontaktujte mě emailem. 


Na čem můžete pracovat doma?

1) Pročtěte si v učebnici kapitolku o vzduchu (str. 30 a 31 - pokud nemáte učebnici k dispozici, najdete skeny stran níže).

2) Udělejte si stručný zápis do sešitu.

3) Podívejte se na zajímavá videa o kapalném dusíku.

4) Pokud máte možnost, vytiskněte si pracovní list, vyplňte ho a nalepte do sešitu. K dispozici je i řešení. Pokud tuto možnost nemáte, dám vám pracovní list po návratu do školy. 

5) A opět tady máme něco navíc - dobrovolný úkol. Chcete si trochu doma zaexperimentovat? A chcete získat jedničku? Otevřete si soubor nazvaný kyslík, domácí experiment a nalepte si ho do sešitu. Držte se pokynů, vyfoťte se při práci a fotku mně pošlete emailem. Odměna vás nemine.

6) Pokud máte chuť, v příloze najdete ukázky křížovek, které připravily (dobrovolný úkol) dvě vaše spolužačky.

K dispozici je i správné řešení (níže pod křížovkami).

Mějte se hezky a zůstaňte zdraví.


Vzduch teorie 1.pdf (306.78 kB)

Vzduch teorie 2.pdf (344.42 kB)

Dusík videa.docx (12.2 kB)

Vzduch pracovní list.pdf (193.76 kB)

Vzduch řešení pracovního listu.pdf (129.89 kB)

Kyslík domácí experiment.pdf (133.35 kB)

Křížovka od spolužačky 1.docx (15.91 kB)

Křížovka od spolužačky 2.docx (16.13 kB)


23.3.2020 - 27.3.2020

Ahoj, osmáci. Jak se máte? Podařilo se vám splnit všechny úkoly? V dalším týdnu se zaměříme na vodík, nejjednodušší prvek periodické soustavy prvků. O pokusy, které mám k tomuto učivu připraveny, určitě nepřijdete. Všechno si ukážeme po návratu do školy. Stále platí, že pokud potřebujete pomoc, neváhejte a kontaktujte mě emailem. 


Na čem můžete pracovat doma?

1) Pročtěte si v učebnici kapitolku o vodíku (str. 34 a 35 - pokud nemáte učebnici k dispozici, najdete skeny stran níže).

2) Projděte si zápis o vodíku, vytiskněte si ho, doplňte některé údaje podle zadání a nalepte ho do sešitu.

3) Podívejte se na videa o vodíku - jak se vodík vyrábí a jak štěká a o tragédii vzducholodi Hindenburg.

4) A teď něco navíc - dobrovolné výzvy. Pokud chcete získat jedničku, zkuste vytvořit pro své spolužáky křížovku na vodu a vodík a pošlete mně ji. Nezapomeňte, že křížovka musí obsahovat i text, podle kterého budou spolužáci křížovku vyplňovat. V příštím týdnu nejlepší křížovky zveřejním a autory odměním jedničkou.

Kdo má možnost může si doma vyzkoušet elektrolýzu vodu, vyfotit se při tom a aspoň dvě fotky odeslat na můj email. Jednička ho nemine. Jak postupovat? Vše je v učebnici na str. 35 (uprostřed stránky).

Tak se držte. 

9.3.2020 - 20.3.2020

V tomto týdnu jsme dále procvičovali výpočty látkového množství a látkové koncentrace. Nově se máme postupně učit o jednotlivých prvcích periodické tabulky a jejich sloučeninách. Začneme vodou, nejvýznamnější sloučeninou vodíku.


Na čem můžete pracovat doma?

1) Dokončete  si výpočty příkladů na látkové množství a koncentraci. V příloze níže najdete zadání a vypočítané příklady, můžete se pro kontrolu podívat, jestli jste postupovali správně.

2) Projděte si zápis na vodu, můžete si ho i vytisknout a nalepit do sešitu.

3) Vytiskněte si pracovní list k vodě a vyplňte ho. Jako zdroj můžete využít náš zápis nebo se podívat na internet. Jsem také připravena s Vámi případné nejasnosti konzultovat emailem. 

4) Učte se na písemnou práci výpočet látkového množství a koncentrace. Na termínu, kdy ji budeme psát, se domluvíme po návratu do školy.